Вибори в умовах невизначеності. Інтерв’ю з головою ЦВК
04.09.2020 - 15:38
Рух ЧЕСНО поспілкувався з Олегом Діденком, головою Центральної виборчої комісії, щоб дізнатися, як ЦВК готується до місцевих виборів, і запитати про те, що непокоїть місцевих політиків та членів виборчих комісій.
Високий розмір виборчої застави може створити труднощі в доступі до виборчого процесу й реалізації виборчих прав громадян. Голова ЦВК каже, що визначити, скільки точно коштів потрібно для проведення виборів, можна буде тільки після завершення реформи адмінтерустрою.
Діденко вбачає ризики від зменшення оплати праці членів комісій, бо так вони стануть більш залежними від політичних сил.
Частина змін, яких потребує Виборчий кодекс, – це політичні питання, проте ЦВК наполягає на розв’язанні принаймні технічних і процедурних суперечностей, які є юридичною загрозою для проведення виборів.
Також обговорили можливість запровадження пропорційної системи з відкритими списками в малих громадах (до 90 тисяч виборців), про що вже веде мову “Слуга народу”.
Якщо ми говоримо про зменшення фінансування, про те, чи можливо за таких умов провести вибори, тоді водночас потрібно вести мову про внесення змін до Виборчого кодексу, який передбачає фінансування кожного окремого напрямку під час виборчого процесу.
ЦВК не може порахувати, яка мінімальна сума потрібна, доки не будуть внесені відповідні зміни до закону. Потрібно розуміти, що вважати за мінімальну суму. Ми не можемо, наприклад, вважати, що оплату праці членам комісій можна не здійснювати, і на підставі цього таким чином рахувати. Для того, щоб у нас така підстава з’явилася, потрібні відповідні зміни до Виборчого кодексу.
клац |
Якщо пропорційну систему з відкритими списками запровадити на рівень району чи малого міста, це дуже ускладнить життя всім. Спершу – членам виборчих комісій і так само виборцям. От уявіть невелике місто, яке має бути поділене, умовно кажучи, на 2-3 округи. У кожному з округів повинен бути окремий список, у межах якого має відбуватися внутрішня конкуренція. От як виборці повинні все це сприймати? Яким чином визначати межі цих округів? У порівнянні з парламентськими виборами, де загальнодержавний список ділиться на регіональні, а обрані депутати вважаються представниками відповідних регіонів, такий спосіб поділу є доволі штучним. А рахувати голоси і встановлювати при такій виборчій системі результати виборів членам комісій буде надзвичайно складно. Особливо з тим бюлетенем, який пропонують. Уявіть інформаційні плакати й буклети на дільниці. Вони мають бути окремими для обласної ради (список, черговість у списку). Окремо для обласної, міської ради, а якщо ще й районної… Я, щиро кажучи, цього боюся. З точки зору належної організації виборчого процесу й реалізації виборчих прав громадян це може бути великий ризик.
клац |
клац |
Отже, вибори до райрад відбудуться, а з часом буде внесено зміни до Конституції, і, можливо, райони зміняться на повіти, округи чи щось подібне…
Ми планували розгорнути ІАС “Вибори” до рівня ТВК для того, аби оперативніше збирати інформацію хоча б щодо результатів виборів, я вже не кажу про фінансові звіти. Але в нинішніх умовах, наскільки я розумію, нам на це кошти не дадуть. Адже скасовують навіть те, що було закладено.
Додаткове фінансування передбачалося на підставі Виборчого кодексу – інша виборча система, інша процедура, якісь інші заходи.
А якщо ми кажемо про те, що банки не хочуть через те, що робили це безкоштовно, то ми розуміємо, що їм потрібно залучати ресурси, аби виконувати дії, за які вони нічого не отримують. Але безоплатність визначено законом, а обов’язок банків відкривати рахунки виборчих фондів – ні.
Другий аспект – особливо у світлі можливої реформи децентралізації можуть виникнути значні ризики щодо організації проведення виборів. Наприклад, районна ТВК може зіткнутися з проблемою утворення, скажімо, 800 дільничних виборчих комісій. Насправді це дуже складно. Центральна виборча комісія утворює близько 600 територіальних – це складно, але ЦВК має секретаріат, відповідне програмне забезпечення та підготовлених людей. Уявляєте, що буде, якщо з таким завданням зіткнеться ТВК? У цьому аспекті ми пропонуємо значно спростити процедури. Скажімо, відмовитися від заяв про згоду бути членами комісій, які на практиці не виконують своєї ролі. А обсяг роботи колосальний, бо невідповідність якоїсь інформації в заяві та в поданні…
Це треба все зіставити, перевірити, відправити, переписати, знову подати. Ресурс задіюється колосальний. Це як приклад.
Звичайно, ще як приклад хотілося б надати електронні засоби територіальним виборчим комісіям, але це ми вже не встигнемо, усе пов’язано з фінансуванням. Тобто я до чого веду? ЦВК не повинна втручатися в політичні питання, але те, що стосується процедур, – це наша відповідальність, і тут дуже хотілося б, щоб зміни були (до Виборчого кодексу, – прим. ЧЕСНО). Якщо діяти за кодексом формально, то через помилки деякі вибори можуть бути заблоковані. Там є суперечності, і їх треба як мінімум прибрати, щоб виборчий процес був юридично чистим.