Сайт працює у тестовому режимі

Офіційний вебсайт

ЦЕНТРАЛЬНА ВИБОРЧА КОМІСІЯ

Зверенння успішно відправленно

“Карантин не є юридичною перешкодою для проведення виборів”, – Голова ЦВК Олег Діденко про корективи, які може внести COVID-19 у проведення місцевих виборів 25 жовтня 2020 року

07.09.2020 - 11:58

Офіс Ради Європи в Україні

28 квітня 2020 року

https://cutt.ly/Aymhuui

12 березня ц.р. Уряд України запровадив карантин у навчальних закладах з метою протидії поширенню COVID-19. На той час в Україні було підтверджено 1 випадок захворювання на COVID-19 та 48 хворих із підозрою на коронавірус. 15 березня ц.р. в ОВО №179 у Харкові були проведені проміжні вибори народного депутата України.

Вже за п’ять днів – 17 березня – Кабінет Міністрів України заборонив в’їзд в Україну іноземцям та закрив міжнародне пасажирське сполучення. У містах мільйонниках – Києві, Харкові, Дніпрі ­– зупинили роботу місцеві метрополітени, а в столиці закрили торговельні центри, заклади швидкого харчування, ресторани, кафе та бари.

Того ж дня, за результатами підрахунку голосів Центральною виборчою комісією, народною депутаткою від 179-го одномандатного виборчого округу на Харківщині стала Юлія Світлична – самовисуванка, яка отримала 77,54% голосів. 25 березня, за 10 днів після виборів, на Харківщині лабораторно підтверджують перший випадок коронавірусу, а в Україні запроваджують режим надзвичайної ситуації.

Чого очікувати далі в умовах карантину? Чи проводитимуться місцеві вибори, які, відповідно до статті 141 Конституції України, мають відбутися в останню неділю жовтня п’ятого року повноважень відповідної ради чи відповідного голови, обраних на чергових виборах, тобто 25 жовтня 2020 року? На ці та інші важливі питання відповів Голова Центральної виборчої комісії Олег Діденко.

  1. Чи вплинув коронавірус та запроваджений у державі карантин на роботу ЦВК? В якому режимі наразі працює ЦВК? Чи відбуваються засідання ЦВК та як часто? Чи використовуються для цього онлайн засоби/програми?

ЦВК оптимізувала свою роботу в умовах карантину. Повністю зупинитись не можемо, адже триває підготовка до чергових місцевих виборів 2020. Тому намагаємось забезпечувати безперебійну і ефективну роботу органу в умовах сьогодення:

✔ Секретаріат Комісії та Служба розпорядника Державного реєстру виборців перейшли на особливий режим роботи органу з максимальною мінімізацією кількості співробітників на робочих місцях. Переважна більшість з них перебуває в чергових відпустках або переведена на дистанційний режим роботи;

✔ скасовані усі відрядження;

✔ призупинений особистий прийом громадян;

✔ обмежений доступ до адміністративного будинку та службових приміщень, у яких розміщена ЦВК;

✔ наради Комісії ми почали проводити в режимі відеоконференцій, як і значну кількість робочих груп;

✔ Засідання Комісії відбуваються за крайньої необхідності. Закон про ЦВК передбачає можливість участі членів Комісії в засіданнях за допомогою технічних засобів. Нещодавно ми прийняли постанову про зміни до регламенту і визначили порядок проведення засідань онлайн на випадок крайньої необхідності.

  1. Напередодні запровадження карантину в Україні 15 березня ц.р. відбулися проміжні вибори народного депутата у №179 ОВО у Харкові. Чи вживало ЦВК будь-які особливі/спеціальні заходи, пов’язані із запобіганням поширенню коронавірусу у день виборів у цьому виборчому окрузі? На Вашу думку, чи вплинула ситуація з коронавірусом на явку виборців у цьому виборчому окрузі?

Так, карантинні заходи в Україні розпочалися під час наближення до завершення виборчого процесу у 179 виборчому окрузі в Харківській області, де відбувалися проміжні вибори народного депутата 15 березня. І ЦВК спрацювала максимально, щоб вибори у 179 окрузі відбулись спокійно і виборці мали можливість реалізувати своє право голосу, не ставлячи при цьому під загрозу життя і здоров’я. ЦВК прийняла постанову, де рекомендувала місцевим органам влади, виборчим комісіям організувати роботу для запобігання поширенню коронавірусної інфекції. Як наслідок, на багатьох виборчих дільницях чергували медики, ДВК вживали заходи задля запобігання значному скупченню людей, ручки для виборців дезінфікувались кожну годину, члени комісій користувались особистими ручками, регулярно протирали столи, провітрювали приміщення та за бажання здійснювали власну термометрію.

Щодо явки. На позачергових виборах народних депутатів України 21 липня 2019 року явка виборців ОВО №179 становила 50,92%. Проте, варто зазначити, що на проміжних виборах, які відбуваються в окремих округах, традиційно явка нижча, аніж під час всеукраїнської виборчої кампанії.

На проміжних виборах народного депутата у №179 ОВО явка становила 27,47%. Це приблизно на 10 відсотків менше, ніж була середня явка на проміжних виборах, які відбувались у 2016 році в 7-и округах (явка в цих округах була 35,81%). Тобто, мабуть, в тих умовах, в яких проходили вибори на Харківщині 15 березня 2020 року, – така явка є закономірною. Хоча ніхто не знає, якою б вона була в звичайних умовах. Адже в цьому окрузі не було гострої конкурентної боротьби, а розрив в кількості голосів між переможцем виборів та другим кандидатом становив 69,63% (Світлична Юлія Олександрівна набрала 77,54 % голосів виборців, наступна за кількістю отриманих голосів Пташник Вікторія Юріївна – 7,91%)

  1. Багато країн світу, де вибори мали відбутися у цьому році, перенесли організацію та проведення відповідних виборів на інший час. Чи можлива була б організація та проведення виборів в умовах запровадженого загальнодержавного карантину в Україні?

Карантин не є юридичною перешкодою для проведення виборів У Конституції України визначено, що обмеження виборчих прав громадян можливе в умовах воєнного або надзвичайного стану. По суті, якщо виникне ситуація в країні, коли неможливо буде провести вибори, то це є підставою для введення надзвичайного стану.

Для ЦВК на першому місці – виборчі права громадян. З іншого боку, ми розуміємо, що основна соціальна цінність держави – життя та здоров’я громадян. І якщо ситуація в країні ставить під загрозу життя і здоров’я, то це повинно враховуватися. В тому числі шляхом можливого обмеження виборчих прав громадян, але в порядку, визначеному Конституцією.

Якщо ж вибори все-таки будуть проводитися в умовах карантину – очевидно необхідно вживати комплексу заходів, спрямованих на запобігання ризиків поширення коронавірусної інфекції.

  1. Внаслідок нещодавного рішення Верховної Ради України щодо перерозподілу коштів державного бюджету та значного зменшення витрат на місцеві вибори 2020 року – які шанси, що місцеві вибори таки відбудуться за запланованим графіком восени? Чи можуть вибори бути перенесені та за яких умов?

Якщо говорити про питання можливості чи неможливості проведення чергових місцевих виборів восени цього року, особливо в аспекті скорочення бюджетних видатків на ці цілі, як це вже передбачено законом про внесення змін до Державного бюджету, то тут вбачається два можливі шляхи вирішення цієї проблеми:

✔ або Верховна Рада України внесе зміни до Виборчого кодексу і передбачить обмежене коло напрямів, які повинні бути профінансовані за рахунок коштів Держбюджету, як, наприклад, оплата праці членів виборчих комісій всіх рівнів,

✔ або, якщо цього не відбудеться, то держава не має іншого шляху, як знову ж таки переглядати Державний бюджет України і знаходити кошти для фінансування місцевих виборів в повному обсязі, як це передбачено Виборчим кодексом України.

У той же час, досить складно спрогнозувати, яким чином будуть сформовані виборчі комісії та як будуть працювати члени комісії в умовах зменшення оплати праці.

  1. Якщо вибори таки відбудуться восени 2020 року – які найбільші виклики постануть перед ЦВК та іншими учасниками виборчого процесу?

Якщо вибори усе-таки будуть проводитися в умовах карантину і підстав для їх відміни не буде, але епідеміологічна ситуація змушуватиме вживати певних застережних заходів, потрібно буде думати про те, як ці вибори організувати і провести у форматі якомога найменшої загрози для здоров’я і виборців, які прийдуть проголосувати, і членів виборчих комісій, які будуть організовувати проведення таких виборів.

Щодо проблем юридичного характеру, які стоять перед Центральною виборчою комісією й усією вертикаллю виборчих комісій, варто зазначити про необхідність вдосконалення Виборчого кодексу, зокрема ряду положень в частині організації підготовки та проведення місцевих виборів. Нова виборча система, зокрема, може бути досить складною для розуміння й застосування особливо для членів виборчих комісій, які безпосередньо будуть застосовувати нові законодавчі положення. У першу чергу йдеться саме про виборчу систему з відкритими виборчими списками, які планується застосовувати на ряді місцевих виборів. Потрібно не забувати, що паралельно на кожній дільниці буде відбуватися у середньому чотири голосування. Тобто, виборець може отримати чотири бюлетені – це досить значне навантаження і особливо в умовах, коли планується зменшення фінансування для місцевих виборів.

Окрім того, в Україні наразі планується проведення реформи адміністративно-територіального устрою, яка може істотно змінити правила гри, правила проведення чергових місцевих виборів. У разі зміни кількості та меж районів, наприклад, чи зміни окремих громад, потрібно буде вносити відповідні зміни до положень виборчого законодавства. Зокрема, це стосуватиметься логістики, транспортування виборчої документації, складання підсумків голосування, встановлення результатів виборів. Проблема в тому, що все це відбувається в умовах значно обмеженого проміжку часу.