Сайт працює у тестовому режимі

Офіційний вебсайт

ЦЕНТРАЛЬНА ВИБОРЧА КОМІСІЯ

Зверенння успішно відправленно

Центральна виборча комісія продовжує роботу над вдосконаленням Виборчого кодексу України

02.03.2020 - 18:40

1 січня 2020 року набув чинності Виборчий кодекс України, до надання пропозицій щодо якого активно долучалася Центральна виборча комісія на етапі його повторного розгляду Парламентом.

Як неодноразово наголошувалося Комісією, провідними громадськими організаціями та міжнародними інституціями, прийняття Виборчого кодексу України стало дійсним поступом на шляху до утвердження демократичних змін у нашій країні.

Разом з тим лунали і непоодинокі критичні висловлювання щодо окремих положень Виборчого кодексу України та висловлювались думки щодо необхідності усунення низки дискусійних моментів та техніко-юридичного перегляду окремих його положень.

Зважаючи на вказане та керуючись пунктом 4 частини другої статті 16 Закону України “Про Центральну виборчу комісію”, після набрання чинності Виборчим кодексом України Комісія продовжила роботу з підготовки пропозицій для вдосконалення виборчого законодавства.

На сьогодні Центральна виборча комісія за результатами узагальнення пропозицій членів Комісії, структурних підрозділів Секретаріату Комісії та Служби розпорядника Державного реєстру виборців, а також наданих пропозицій громадян України опрацювала перші 3 книги Виборчого кодексу України. Робота над 4 книгою триває в стінах Центральної виборчої комісії та найближчим часом її наслідки буде додатково оприлюднено для широкого ознайомлення.

У відповідь на звернення Комітету Верховної Ради України з питань організації державної влади, місцевого самоврядування, регіонального розвитку та містобудування Головою Центральної виборчої комісії направлено відповідні напрацювання Комісії для їх подальшого розгляду на Комітеті та врахування під час підготовки комплексного проєкту закону про внесення змін до Виборчого кодексу України.

Крім того, низка підготовлених новел Центральної виборчої комісії було представлено під час робочих зустрічей з делегацією Венеційської комісії та деяких структур Ради Європи на чолі із Секретарем Венеційської комісії паном Томасом Маркертом, а також із представниками Міжнародної фундації виборчих систем “International Foundation for Electoral Systems, Ink. (IFES)”.

Центральна виборча комісія звертає увагу, що під час опрацювання положень Виборчого кодексу України вона не торкалась питань, які за своїм змістом є політичними та перебувають в площині компетенції парламенту.

Основними новелами та змінами, які пропонує розглянути Центральна виборча комісія, є:

  • Спрощення участі у виборах усіх суб’єктів виборчого процесу шляхом усунення надмірної регульованості виборчих процедур, яка себе в цілому не виправдовує, але ускладнює роботу виборчих комісій.

Зокрема, пропонується розглянути можливість виключення з Виборчого кодексу України вимог щодо написання заяв членів виборчих комісій про згоду брати участь у роботі виборчої комісії, осіб про згоду представляти інтереси відповідного суб’єкта як уповноважена, довірена особа, офіційний спостерігач. При цьому пропонується синхронно з вилученням такої вимоги посилити відповідальність за подання документів на набуття зазначеного статусу без згоди таких осіб, що передбачає внесення змін до Кримінального кодексу України та криміналізацію таких діянь.

  • Запровадження можливості використання у виборчому процесі електронних сервісів.

Зокрема, передбачити альтернативну можливість подачі документів (в режимі онлайн) для реєстрації кандидатів, їхніх довірених осіб, офіційних спостерігачів, внесення подань щодо кандидатів для включення до складу виборчих комісій, їх заміни, а також подання до виборчих комісій скарг та фінансової звітності про надходження та використання коштів виборчих фондів.

  • Запровадження можливості використання інноваційних технологій у виборчому процесі. Наприклад, для підрахунку голосів виборців, для встановлення особи виборця на виборчій дільниці шляхом електронної ідентифікації.
  • Деталізація повноважень регіональних та територіальних представництв Комісії.

Зокрема, пропонується виокремити організаційну складову повноважень виборчих комісій, поклавши на територіальні представництва Комісії функції щодо організаційного, фінансового та матеріально-технічного забезпечення діяльності виборчих комісій нижчого рівня, що в свою чергу дасть змогу професіоналізувати діяльність виборчих комісій, мінімізувати проблеми організаційного та матеріально-технічного забезпечення виборчих комісій. При цьому повноваження щодо прийняття рішень, здійснення повноважень колегіального органу безумовно залишається за виборчими комісіями.

Центральна виборча комісія вважає, що таке нововведення виправдане та продиктоване практикою, оскільки неодноразово виникали ситуації під час проведення виборів, коли деякі виборчі комісії досить неефективно, а іноді і з порушенням законодавства України виконували такі функції. Яскравим прикладом є ситуація із виборами у виборчому окрузі №210 на позачергових виборах народних депутатів України, де громадяни, які виконували роботу у виборчих комісіях цього округу на платній основі, залишились без оплати їх праці.

  • Проведення позачергових, проміжних, перших, додаткових місцевих виборів двічі на рік.

Пропонується встановити, що позачергові місцеві вибори, проміжні, перші, додаткові проводитимуться двічі на рік – в останню неділю березня та останню неділю жовтня. Крім того, відповідно до пропонованих змін у рік проведення чергових місцевих виборів усі місцеві вибори проводитимуться один раз на рік – в день проведення чергових місцевих виборів – останню неділю жовтня п‘ятого року повноважень місцевих рад та сільських, селищних, міських голів, обраних на останніх чергових місцевих виборах.

На сьогодні відсутність чітких правил для визначення дати місцевих виборів, які проводяться у період між черговими, має наслідком хаотичність дій відповідних територіальних виборчих комісій щодо їх призначення та перебування держави в особі її окремих адміністративно-територіальних одиниць чи територіальних громад у “постійному” виборчому процесі. Таким чином у Комісії постають виклики щодо зміни того чи іншого підзаконного правового регулювання з метою ефективної реалізації виборчих прав громадян, які водночас обмежуються неможливістю комплексного вирішення ситуації в умовах виборчого процесу, що триває. До того ж відсутність плановості та прогнозованості виборчих процесів місцевих виборів певною мірою суперечить принципам ефективного бюджетного планування. При цьому має місце як неефективне витрачання коштів державного та місцевих бюджетів, які виділяються на підготовку та організацію відповідних виборів, так і неможливість реалізації мешканцями територіальних громад права на місцеве самоврядування у разі відсутності таких коштів. Пропоновані зміни мають на меті вирішення вказаних проблем.

  • Унормування наслідків для виборчого процесу в разі введення воєнного або надзвичайного стану в Україні чи в окремих її місцевостях.

Пропонується закріпити на законодавчому рівні один з фундаментальних принципів виборчого процесу, а саме його безперервність та неможливість відміни, зупинення або перенесення. На необхідність дотримання зазначеного принципу вказував Конституційний Суд України ще в Рішенні від 10 червня 2009 року № 14-рп у справі за конституційним поданням Президента України щодо відповідності Конституції України (конституційності) Постанови Верховної Ради України “Про визнання такою, що втратила чинність, Постанови Верховної Ради України “Про призначення позачергових виборів депутатів Тернопільської обласної ради”.

Однак разом з цим з метою реалізації статті 64 Конституції України пропонується чітко встановити наслідки введення в Україні чи в окремих її  місцевостях воєнного або надзвичайного стану для перебігу виборчого процесу, а також подальші кроки після його скасування або припинення.

  • Узгодження кількості виборчих регіонів та максимальної кількості кандидатів, які можуть бути висунуті в кожному з них.

З метою обрання та в подальшому забезпечення в разі заміщення народних депутатів України повного складу Верховної Ради України пропонується встановити, що регіональний виборчий список партії повинен включати не менше п’яти та не більше вісімнадцяти кандидатів. Крім того, враховуючи особливості запровадженої Кодексом пропорційної виборчої системи виборів народних депутатів України з відкритими регіональними виборчими списками, яка не встановлює співвідношення кількості виборців у межах виборчого регіону та кількості мандатів, які розподіляються в ньому, та зважаючи на незавершений процес змін адміністративно-територіального устрою України в межах її регіонів, пропонується відмовитися від поділу деяких областей України на відповідні виборчі регіони. 

  • Урахування голосів виборців закордонного виборчого округу під час розподілу депутатських мандатів за загальнодержавними списками партій.

Пропонується привести положення Кодексу у відповідність із правовими висновками Конституційного Суду України, викладеними в Рішенні від 4 квітня 2012 року № 7-рп у справі за конституційним поданням 59 народних депутатів України щодо відповідності Конституції України (конституційності) положень частини другої статті 22 Закону України “Про вибори народних депутатів України” стосовно рівномірного віднесення закордонних виборчих дільниць до всіх одномандатних виборчих округів, які утворюються на території столиці України – міста Києва, передбачивши врахування голосів виборців закордонного виборчого округу на рівні розподілу депутатських мандатів між загальнодержавними виборчими списками партій.

  • Запровадження механізмів боротьби із “двійниками”.

Центральна виборча комісія стоїть на чіткій позиції нульової толерантності до брудних виборчих технологій, у тому числі в частині технічної участі у виборах “двійників” кандидатів. Проте на сьогодні обсяг законодавчо визначених повноважень не дає змоги Центральній виборчій комісії ефективно реагувати на такі випадки. Комісія вже пропонувала розпочати дискусію на тему двійників шляхом надання відповідних пропозицій до Виборчого кодексу України на етапі його повторного розгляду в парламенті.

Варто зазначити, що Комісія високо цінує позицію громадян та громадських організацій, які відгукнулись на заклик Голови Центральної виборчої комісії та поділились своїми ідеями щодо законодавчого врегулювання участі “двійників”, що в свою чергу стали основою для формулювання конкретних пропозицій Комісії.

Так, Комісія пропонує запровадити механізм жеребкування для визначення черговості у виборчому бюлетені кандидатів на пост Президента України, а також кримінальну відповідальність за використання технологій “двійників” на виборах.

  • Усунення неузгодженостей та прогалин у положеннях Виборчого кодексу України, зокрема, щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності, що стосуються виборчого процесу; формування складу виборчих комісій; порядку висування та реєстрації кандидатів; внесення грошової застави; територіальної організації виборів; встановлення результатів виборів та інших аспектів проведення виборів.

Детальніше з пропозиціями Центральної виборчої комісії щодо вдосконалення Виборчого кодексу України можна ознайомитися нижче.

ВИБОРЧИЙ КОДЕКС УКРАЇНИ. КНИГА ПЕРША. ЗАГАЛЬНА ЧАСТИНА

ВИБОРЧИЙ КОДЕКС УКРАЇНИ. КНИГА ДРУГА. ВИБОРИ ПРЕЗИДЕНТА УКРАЇНИ

ВИБОРЧИЙ КОДЕКС УКРАЇНИ. КНИГА ТРЕТЯ. ВИБОРИ НАРОДНИХ ДЕПУТАТІВ УКРАЇНИ

КРИМІНАЛЬНИЙ КОДЕКС УКРАЇНИ