Головними й найбільш очікуваними питаннями засідання Центральної виборчої комісії, яке відбулося 10 січня , без сумніву, стали два: про встановлення результатів повторного голосування 26 грудня 2004 року з виборів Президента України, а також про підсумки повторного голосування 26 грудня 2004 року та результати виборів Президента України.

     Їм, згідно з процедурою, передував розгляд двох останніх скарг із тих, що надійшли до ЦВК напередодні. Вивчивши предмет скарги виборця Н.Г. Лисенко, що надійшла до Комісії 5 січня і містила прохання визнати дії кандидата на пост Президента України В.А. Ющенка неправомірними у зв'язку з розміщенням з 17 по 24 грудня минулого року агітаційної палатки без дозволу місцевих органів влади в місті Старий Крим, ЦВК постановила залишити цю скаргу без розгляду. Адже вона стосувалася порушень, які мали місце до дня повторного голосування 26 грудня 2004 року, а відтак, відповідно до Закону України „Про вибори Президента України”, могла бути подана не пізніше часу закінчення дня, що передує дню початку голосування. Крім того, у своїй скарзі Н.Г. Лисенко не обґрунтувала, у чому полягає порушення саме її виборчих прав, як того вимагає частина друга статті 103 зазначеного Закону.

     Останньою в низці скарг, заяв і звернень, які довелось розглядати ЦВК в ході організації проведення повторного голосування 26 грудня 2004 року, стала скарга довіреної особи кандидата на пост Президента України В.Ф. Януковича у територіальному виборчому окрузі № 167 (Тернопільська область), яка надійшла 6 січня. Заявник просив визнати бездіяльність територіальної виборчої комісії (ТВК) „при підрахунку голосів” неправомірною і достроково припинити повноваження цієї комісії, а також визнати неможливим достовірно встановити результати дійсного волевиявлення виборців у межах цього виборчого округу.

     Вивчаючи предмет скарги, ЦВК виходила з того, що територіальна виборча комісія ТВО № 167 встановила результати повторного голосування 26 грудня 2004 року на виборах Президента України в межах відповідного округу 27 грудня 2004 року, про що свідчить протокол. Відповідно до статті 94 Закону про вибори Президента України скарга на дії ТВК могла бути подана протягом семи днів після дня прийняття рішення, вчинення дії або бездіяльності. Тому, керуючись відповідною нормою Закону, ЦВК постановила відмовити у задоволенні вищезгаданої скарги в частині визнання бездіяльності територіальної виборчої комісії ТВО № 167 „при підрахунку голосів” неправомірною, дострокового припинення повноважень цієї комісії, а також визнання неможливим достовірно встановити результати дійсного волевиявлення виборців у межах цього ТВО.

     Разом з тим, відповідно до повноважень, наданим йому виборчим законодавством, Центрвиборчком розглянув цю скаргу за власною ініціативою і встановив, що територіальна виборча комісія ТВО № 167 дійсно не розглянула всі 19 скарг на дії дільничних виборчих комісій та їх окремих членів, додані до скарги довіреної особи кандидата на пост Президента України В.Ф. Януковича. При цьому Комісією встановлено, що вони стосуються організації голосування поза межами приміщення для голосування та видачі виборцям виборчих бюлетенів для голосування. Отже, твердження заявника про те, що подані до ТВК 28 грудня скарги стосувалися інших порушень законодавства, не відповідають дійсності. Крім того, ЦВК дійшла висновку, що в них йдеться про таку кількість порушень, що становить менше 10 відсотків від кількості виборців, що взяли участь у голосуванні. Тож це не є чинником впливу на результати голосування в межах окремої виборчої дільниці, а відтак – і в межах ТВО № 167.

     Крім того, з пояснень секретаря ТВК, які має Центральна виборча комісія, випливає, що усі п'ять членів цієї комісії від кандидата на пост Президента України В.Ф. Януковича, а також його довірена особа в територіальному виборчому окрузі станом на 10 січня 2004 року в Тернопільській області були відсутні та в приміщенні ТВК жодного разу не з'являлися. З огляду на ці обставини ЦВК не вбачає підстав для дострокового припинення повноважень територіальної виборчої комісії ТВО № 167 за власною ініціативою.

     Також ЦВК не вбачає порушень принципів виборчого права та засад виборчого процесу (на чому наполягає заявник) і вважає можливим достовірно встановити результати дійсного волевиявлення громадян по ТВО № 167. Проте Комісія в своїй постанові акцентувала увагу на тому, що до повноважень ТВК належить розгляд скарг і прийняття рішень за результатами їх розгляду в порядку та у визначені строки. Тож зазначена територіальна комісія не повинна була усуватись від такого розгляду.

     Враховуючи всі ці обставини, Центрвиборчком своєю постановою визнав бездіяльність ТВК виборчого округу № 167 щодо розгляду скарг від 28 грудня 2004 року неправомірною та такою, що грубо порушує законодавство України про вибори Президента України. Цією ж постановою територіальну виборчу комісію зобов'язано до 12 січня 2005 року розглянути скаргу від 28 грудня 2004 року в установленому порядку. ЦВК також звернула увагу кандидата на пост Президента України В.Ф. Януковича та його довіреної особи у ТВО № 167 на неналежне виконання обов'язків членами ТВК від цього кандидата.

     Таким чином, Комісія у правовому сенсі розчистила шлях для остаточного підбиття підсумків виборів.

     Тож, розглянувши питання про встановлення результатів повторного голосування 26 грудня 2004 року з виборів Президента України, відповідно до законодавства та на підставі протоколу Центральної виборчої комісії про результати повторного голосування 26 грудня 2004 року з виборів Президента України, Центральна виборча комісія постановила, що Президентом України обрано Ющенка Віктора Андрійовича, 1954 року народження, економіста, народного депутата України, члена Комітету Верховної Ради України з питань прав людини, національних меншин і міжнаціональних відносин, який проживає в місті Києві, безпартійного, висунутого шляхом самовисування. Ця ж постанова визначає, що офіційно оприлюднити результати виборів Президента України необхідно в газетах „Голос України” та „Урядовий кур'єр” у триденний строк з дня встановлення результатів виборів Президента України. Утрималися від прийняття зазначеної постанови два члена ЦВК – Ю.Г. Донченко та Б.С. Райковський, які підписали протокол про встановлення результатів повторного голосування 26 грудня 2004 року з виборів Президента України з зауваженнями.

     Як пояснив Юрій Донченко, це вмотивовано тим, що Закон України „Про особливості застосування Закону України „Про вибори Президента України” при повторному голосуванні 26 грудня 2004 року” у ході повторного голосування звузив виборчі права інвалідів, в результаті чого Протокол не повною мірою відповідає реальному волевиявленню громадян.

     У наступній постанові ЦВК – „Про оприлюднення результатів повторного голосування 26 грудня 2004 року з виборів Президента України” – ухвалено оприлюднити результати повторного голосування 26 грудня 2004 року з виборів Президента України, зокрема:
кількість виборців, які взяли участь у повторному голосуванні 26 грудня 2004 року з виборів Президента України, – 29 068 971 (двадцять дев'ять мільйонів шістдесят вісім тисяч дев'ятсот сімдесят один);
кількість голосів виборців, поданих за кожного кандидата на пост Президента України, та відсоток голосів виборців, поданих за кожного кандидата на пост Президента України, у відношенні до кількості виборців, які взяли участь у повторному голосуванні:

Прізвище, ім'я, по батькові кандидата на пост Президента України Кількість голосів виборців, поданих за кожного кандидата на пост Президента України Відсоток голосів виборців, поданих за кожного кандидата на пост Президента України
  цифрами прописом цифрами
ЮЩЕНКО
Віктор Андрійович
15115712 п'ятнадцять мільйонів сто п'ятнадцять тисяч сімсот дванадцять 51,99
ЯНУКОВИЧ
Віктор Федорович
12848528 дванадцять мільйонів вісімсот сорок вісім тисяч п'ятсот двадцять вісім 44,20

     Кількість виборців, які не підтримали жодного кандидата на пост Президента України, – 682 239 (шістсот вісімдесят дві тисячі двісті тридцять дев'ять), що становить 2,34 відсотка голосів виборців відносно кількості виборців, які взяли участь у повторному голосуванні.

     Відповідно до Закону України „Про вибори Президента України”, Закону України „Про особливості застосування Закону України „Про вибори Президента України” при повторному голосуванні 26 грудня 2004 року” Президентом України при повторному голосуванні 26 грудня 2004 року обрано ЮЩЕНКА Віктора Андрійовича , 1954 року народження, економіста, народного депутата України, члена Комітету Верховної Ради України з питань прав людини, національних меншин і міжнаціональних відносин, проживає в м. Києві, безпартійного, висунутого шляхом самовисування.

     Після прийняття цієї постанови в засіданні Центральної виборчої комісії було оголошено перерву до 16 години наступного дня.

     В ході продовження засідання 11 січня було розглянуто два питання організаційного характеру.

     За підсумками розгляду питання порядку щодо середніх норм видатків виборчих комісій на 2005 рік Центрвиборчком постановив затвердити середні норми видатків ТВК на 2005 рік (згідно з додатком – 7612 гривень) та середні норми видатків для потреб дільничних комісій на 2005 рік (згідно з додатком – 1071 гривня). Цією ж постановою виборчим комісіям територіальних виборчих округів на підставі цих норм доручено скласти єдиний кошторис видатків з розрахунками та економічним обґрунтуванням і надіслати його до ЦВК для затвердження. За словами заступника голови Комісії Марини Ставнійчук, внесення цього питання до порядку денного було обумовлено тим, що, незважаючи на фактичне завершення виборчого процесу, територіальні та дільничні виборчі комісії ще певний час повинні працювати.

     Наприкінці засідання з огляду на початок нового фінансового року ЦВК затвердила штатні розписи Центральної виборчої комісії та автогосподарства Центральної виборчої комісії, які вводяться з 1 січня 2005 року.

Прес-служба
Центральної виборчої комісії

10.01.2005 р.