Прес-служба Кабінету Міністрів України розповсюдила повідомлення, у якому ЦВК звинувачується в деяких „гріхах” стосовно виконання Закону про Державний реєстр виборців.
Центральна виборча комісія категорично спростовує твердження, що Кабінет Міністрів України „вирішив практично всі питання реалізації Закону про Державний реєстр виборців, які належать до його компетенції”, як зазначено в поширеному повідомленні. На жаль, до цього часу урядом на виконання статті 35 Закону не прийнято головного, фактично стрижневого акта, яким має бути визначено порядок і строки формування інформаційно-комунікаційної системи Реєстру, яким створюється нормативно-правова основа для відповідних дій ЦВК.
Тільки на підставі такого порядку згідно зі статтею 35 цього Закону Центрвиборчком може розпочати роботу з реалізації визначених законом заходів, починаючи з розробки проектно-кошторисної документації й технічного завдання на створення інформаційно-комунікаційної системи (проекти яких вже напрацьовані й направлені до Держспецзв’язку для експертного вивчення) й закінчуючи її тестуванням та навчанням персоналу органів Реєстру. Відсутність затвердженого Кабміном порядку – головне і нездоланне для ЦВК гальмо у здійсненні такої роботи.
З прикрістю констатуємо, що громадськість введена в оману і щодо належного фінансового забезпечення виконання зазначеного закону. Здійснюється маніпулювання інформацією щодо коштів, виділених за різними бюджетними програмами.
При прийнятті Верховною Радою України Закону від 4 травня 2007 року № 1004 „Про внесення змін до Закону України „Про Державний бюджет України на 2007 рік” відбувся нераціональний розподіл бюджетних коштів: так, на утримання органів ведення Реєстру виділено 52,7 млн. гривень, які, на жаль, до утворення цих органів після створення телекомунікаційної системи Реєстру і набрання Законом чинності, просто „зависли в повітрі”.
Натомість термінові видатки забезпечені тільки на 19 відсотків. На побудову саме телекомунікаційної системи Реєстру за бюджетною програмою 6731050 „Первинне формування та первинне уточнення Державного реєстру виборців” виділено на 59 млн. 911 тис. 95 грн менше від потреби.
З огляду на скорочення Верховною Радою України обсягів фінансування на створення телекомунікаційної системи Реєстру, які були запропоновані урядовим законопроектом про внесення змін до Держбюджету на 2007 рік на основі пропозицій ЦВК, і, таким чином, невирішення фінансового питання, чиновники у Мінфіні вирішили „змінити тактику”.
Замість предметного вирішення проблеми фінансування Центрвиборчком у повідомленні прес-служби уряду звинувачено в так званому значному завищенні обсягу видатків, необхідних для первинного наповнення та первинного уточнення Реєстру. За ініціативою Мінфіну за 2 (!) дні було здійснено імітацію експертизи запропонованого ЦВК технічного підходу до формування телекомунікаційної системи Реєстру.
У межах встановленої Законом компетенції Комісія внесла на розгляд Кабінету Міністрів України подання щодо обсягів фінансування видатків на первинне наповнення та первинне уточнення Державного реєстру виборців, у сумі 74 133,050 тис. гривень (постановою від 30 квітня 2007 року № 24).
Варто нагадати, що Центральна виборча комісія є державним органом зі спеціальним статусом, втручання в діяльність якого інших посадових осіб та органів заборонено законами України. До того ж частина третя статті 14 Закону про Державний реєстр виборців встановлює обов’язковість рішень Комісії, прийнятих у межах її компетенції.
Таким чином, ревізія рішень або дій ЦВК у цьому сенсі не передбачена жодним з чинних законів.
Вражає, що так звана експертиза подання Комісії щодо обсягів фінансування видатків здійснена Мінтрансом поверхово, без детального вивчення проектної документації, навіть проекту Технічного завдання на створення телекомунікаційної системи Реєстру, аналізу завдань, виконання яких має бути забезпечено.
Закид урядових структур про те, що "вартісні оцінки, наведені ЦВК, не відповідають ринковим, заявлена пропускна спроможність каналів зв’язку перевищує необхідну в 4 рази, за рахунок чого реальна вартість технічних засобів та оплати каналів зв’язку завищена більше ніж на 19 млн. грн.", не витримує жодної критики, оскільки відверто переслідувалась інша мета: якщо Верховна Рада не виділила фінансування в Держбюджеті, то показати, що ЦВК запросила „забагато”.
Маємо заявити, що всі цифри ґрунтуються на чітко прорахованих обсягах заходів і зважених тарифах на товари та послуги з урахуванням їх надійності та якості. Мінімізувати їх далі – означає дуже програти в якості Реєстру. Як відомо, з дешевої рибки – погана юшка, а скупий платить двічі.
Як Розпорядник Реєстру Комісія забезпечує та контролює дотримання вимог Закону при створенні та веденні Реєстру; забезпечує організаційне і технологічне функціонування Реєстру, а також забезпечує контроль цілісності записів Реєстру, повноти і коректності персональних даних Реєстру та ініціює проведення органами ведення Реєстру перевірки виявлених некоректних відомостей Реєстру.
При цьому Комісія відповідально ставиться до виконання покладених Законом повноважень і не вважає за можливе бездумно „економити” на державних інтересах. Варто згадати, що коли уряд вносив до Верховної Ради відповідний законопроект, ніхто, у тому числі й чиновники Міністерства фінансів, не висловлювали сумнівів щодо доцільності й обґрунтованості пропозицій ЦВК.
У зв’язку з безпідставними обвинуваченнями у значному завищенні обсягів видатків хочемо також поінформувати, що керівництвом Центрвиборчкому досягнуто домовленостей з Координатором проектів ОБСЄ в Україні про надання технічної допомоги з окремих питань створення та функціонування Державного реєстру виборців на загальну суму близько 18 млн. гривень.
З прикрістю констатуємо, що замість злагоджених і скоординованих дій з метою якомога швидшої реалізації положень Закону про Державний реєстр виборців окремі виконавці зосереджуються на пошуках того, на чию б голову можна було перекласти відповідальність за свої зволікання.
Відділ взаємодії із засобами масової інформації Секретаріату Центральної виборчої комісії
31.07.2007 р.