6 листопада відбулася робоча зустріч Голови Центральної виборчої комісії Михайла Охендовського з делегацією Бюро демократичних інститутів і прав людини Організації з безпеки і співробітництва в Європі (БДІПЛ) на чолі із заступником глави Місії зі спостереження за позачерговими виборами народних депутатів України 26 жовтня 2014 року паном Штефаном Краузе.

Голова Комісії щиро подякував Місії БДІПЛ за неупереджені висновки, висловлені у проміжних звітах, та висловив окрему подяку за об’єктивну оцінку діяльності Центральної виборчої комісії щодо організації проведення виборів.

Під час подальшого спілкування М.Охендовський поінформував офіційних спостерігачів на їх прохання про ситуацію, що склалася із встановленням підсумків голосування в одномандатному виборчому окрузі № 59, зазначивши, що на одинадцятий день з дня виборів цей округ є найбільшою проблемою для Комісії. Станом на 14 годину 6 листопада окружна виборча комісія змогла опрацювати лише 83,78 відсотка протоколів ДВК про підрахунок голосів виборців у загальнодержавному багатомандатному виборчому окрузі в межах одномандатного округу та 82,88 відсотка – у одномандатному виборчому окрузі. Більше того, з понеділка робота цієї комісії залишається заблокованою невстановленими воєнізованими формуваннями, які чинять на неї тиск в інтересах одного з кандидатів у народні депутати, який не бажає погодитися зі своїм другим місцем на виборах за підсумками вже опрацьованих протоколів.

– ЦВК неодноразово висловлювала занепокоєння стосовно можливих дій таких воєнізованих – з одного боку добре озброєних, а з іншого непідконтрольних державі – формувань під час цих виборів. На жаль, зараз їх протизаконні дії стали реальністю. Озброєні люди усупереч законним вимогам правоохоронних органів намагаються не допустити складання окружною виборчою комісією протоколу, який може зафіксувати справедливі підсумки голосування, які не влаштовують ані їх, ані кандидата, якого вони підтримують – підкреслив Голова Комісії.

Разом з тим, за його словами, після дня голосування 9 членів ОВК ОВО № 59 допустили низку грубих порушень законодавства. Зокрема, вони перешкоджали прийняттю присяги новопризначеними членами окружної комісії та виїхали до Центральної виборчої комісії, не завершивши опрацювання протоколів дільничних виборчих комісій та не склавши в установленому порядку протоколи про підсумки голосування. Все це спричинило рішення Комісії про дострокове припинення повноважень 9 членів ОВК.

– На жаль, але вже зовсім не дивно для нас, рішенням Київського апеляційного адміністративного суду постанова ЦВК про дострокове припинення повноважень 9 членів ОВК ОВО № 59 була скасована. Ми абсолютно переконані, що постанова є законною, а рішення суду першої інстанції прийнято, м’яко кажучи, без достатнього вивчення всіх обставин справи. Саме тому Комісія подала апеляційну скаргу на це судове рішення, яке, звичайно, ще не набуло законної сили. Скарга ЦВК розглядалася сьогодні, але Вищий адміністративний суд по цій справі оголосив перерву до 7 листопада. Сподіваємось що законність та справедливість Вищим адміністративним судом буде завтра відновлена, а протизаконне рішення суду першої інстанції – скасовано. Зараз зазначена ОВК працює в законному складі. ЦВК разом з МВС та СБУ вживає всіх заходів, щоб окружна виборча комісія вже найближчим часом змогла завершити опрацювання протоколів ДВК та ввела дані щодо їх змісту до ЄІАС "Вибори", – акцентував увагу співрозмовників М.Охендовський та додав: "Згадані воєнізовані формування перешкоджають не тільки роботі ОВК, а й фізичному потраплянню до ОВК членів дільничних виборчих комісій. Тож, щоб забезпечити їх присутність на засіданні окружної виборчої комісії та законну передачу протоколів ДВК до ОВК, теж будуть вживатися відповідні заходи".

Окрім того, як зазначив Голова ЦВК, згадана подорож 9 членів цієї комісії до Києва тривала майже півтори доби. Доставлені ними до ЦВК та невідкладно повернуті нею окружній виборчій комісії протоколи ДВК містили низку помилок та неточностей. Тому може виникнути необхідність повторного підрахунку голосів виборців по окремим виборчим дільницям ОВО № 59. Зрозуміло, що це стане можливим лише за умови нормальної та безпечної роботи членів ОВК. Зрозуміло, що підсумки голосування в одномандатному виборчому окрузі і результати таких виборів в ОВО не можуть бути встановлені без проведення всіх необхідних передбачених законом процедур.

– Також слід наголосити, що поки не буде складений протокол ОВК про підсумки голосування у загальнодержавному багатомандатному виборчому окрузі в межах цього ОВО, ЦВК може бути позбавлена можливості встановити результати виборів по всій країні. Ось така ціна військово-політичних провокацій щодо підсумків голосування у 59-ому окрузі. На жаль, на цей момент ми не можемо упевнено виключати ситуацію, яка може трапитися вперше в історії українських виборів, коли в установлений законом строк – 10 листопада – Комісія не матиме підстав та можливості встановити та оголосити результати виборів у ЗБВО. Ми цілком розуміємо, що це може кваліфікуватися як бездіяльність Центральної виборчої комісії. Проте, з іншого боку, ми ні в якому разу не допустимо ігнорування голосів виборців, які були законно віддані за кандидатів від політичних партій, незалежно від їх назв.

Але це, звичайно, найгірший з можливих сценаріїв. Сподіваюсь, що його вдасться уникнути. І ті люди, які зараз блокують роботу ОВК, вважаючи себе патріотами України, нарешті зрозуміють, що насправді вони чинять абсолютно антидержавні та антиукраїнські дії, та припинять їх, давши можливість окружній виборчій комісії встановити підсумки голосування в ОВО № 59 як за партійними списками, так і за кандидатів в одномандатному виборчому окрузі в установлений законом строк, – підкреслив М.Охендовський.

Під час зустрічі спостерігачами БДІПЛ ОБСЄ було поставлено питання щодо можливих причин розбіжностей між наявними у них протоколами окремих дільничних виборчих комісій ОВО № 30 та № 50 та тими даними щодо змісту відповідних протоколів, які відображені на офіційному веб-сайті ЦВК. Як поінформував представників БДІПЛ Голова ЦВК, Комісія також вкрай занепокоєна такими розбіжностями. ЦВК ще 31 жовтня та 1 листопада була змушена прийняти рішення про повторний підрахунок голосів виборців на 5 виборчих дільницях округу № 30 та 16 дільницях округу № 50. Ці рішення були спричинені тим, що до ЦВК, з одного боку, були подані протоколи ДВК, на підставі яких окружні виборчі комісії складали протоколи про підсумки голосування. З іншого боку, кандидатами у народні депутати України, які балотувалися в цих округах до Комісії були подані оригінальні примірники протоколів ДВК підписані членами відповідних комісій та скріплені їх печатками, які містили абсолютно інші дані. "Тож, якщо взяти до уваги протоколи, подані до ЦВК кандидатами у депутати, то підсумки голосування в цих округах є іншими. При цьому окремі протоколи дільничних комісій, подані разом з протоколами окружних комісій, мають ознаки підробки. У ЦВК не було жодного іншого варіанту дій, крім ухвалення рішення про повторний підрахунок голосів виборців на 5 дільницях ОВО № 30 та 16 дільницях ОВО № 50. Причому ми також звернули увагу, що на останніх була зафіксована абсолютно аномальна явка виборців, набагато вища, ніж в середньому по округу № 50", – зазначив М.Охендовський.

Проте, за його словами, "Ніхто із членів ЦВК навіть не здивувався, коли законні рішення Комісії щодо повторного підрахунку голосів були скасовані рішеннями судів, які вже набрали законної сили. Тепер встановити дійсні результати виборів в цих двох округах буде набагато важче", відзначив Голова ЦВК.

– Фактично таким чином суди змушують Центральну виборчу комісію встановити недостовірні результати виборів народних депутатів України. На цей час я не можу сказати, яким буде рішення Комісії щодо цих округів, тому що ЦВК є колегіальним органом. Але абсолютно очевидно, що ми робили і будемо робити все від нас залежне, щоб народними депутатами України стали лише ті кандидати, які дійсно отримали більшість голосів виборців 26 жовтня, – підкреслив Голова ЦВК.

Окремо М.Охендовський відповів на питання спостерігачів щодо його бачення можливих шляхів поліпшення управління виборчим процесом в Україні. На погляд Голови ЦВК, Україна повинна якнайшвидше відмовитися від змішаної виборчої системи та перейти до пропорційної. Парламентські вибори як 2012 року, так і 2014 року засвідчили, що всі проблеми як під час агітації, так і на етапі встановлення результатів виборів виникають виключно щодо одномандатних виборчих округів і створювали їх тільки кандидати, які балотувалися в мажоритарних округах. "ОВО № 59 є тому яскравим підтвердженням. Уявіть, уся держава зараз чекає на те, щоб переможений кандидат знайшов у собі сили визнати свою поразку на виборах", – додав Голова Комісії.

Також, за його словами, необхідно звернути увагу на практику формування ОВК та ДВК. На жаль, чинні положення виборчого закону заохочують певні політичні партії, які усі давно вже називають "технічними", пропонувати свої квоти у виборчих комісіях тим чи іншим кандидатам. Під час нинішніх виборів навіть з’являлася інформація ціни посад голови, заступника голова, секретаря та звичайного члена окружної комісії.

– Безумовно, ми обурені такою практикою. Вона перетворює виборчі комісії з органів управління виборчим процесом на зброю в руках недобросовісних кандидатів. На мій погляд, ми маємо вже достатньо прикладів для того, щоб законодавці звернули увагу на принципи формування як ОВК, так і ДВК, та змінили підходи до цього питання, – наголосив М.Охендовський.

Окрім того, як зазначив він, дуже важливо, щоб правоохоронні органи швидше та ефективніше реагували на звернення виборчих комісій щодо порушення законодавства. Адже виборчий процес є швидкоплинним, і в багатьох випадках у комісій просто немає часу чекати, поки правоохоронці зможуть надати юридичну оцінку тим чи іншим діям, які мали місце під час підготовки та проведення виборів.

На завершення зустрічі М.Охендовський зазначив, що дуже не хотів би, аби наведені приклади щодо окремих проблемних округів зіпсували загальне враження численних іноземних спостерігачів і від цих виборів, зокрема, і України як держави, що дійсно прагне стати повноправним членом родини демократичних країн Європи, загалом.

– Нинішні позачергові вибори народних депутатів України були першими після підписання нашою державою Угоди про асоціацію з Європейським Союзом. І, на мій погляд, вони продемонстрували новий етап розвитку громадянського суспільства в Україні. Якщо ж ми проаналізуємо ситуацію на так званих проблемних округах, то можна зробити висновок, що їх проблемність створена абсолютно не виборцями чи виборчими комісіями. Тож я дуже не хотів би, аби враження про нашу країну формувалося на підставі оцінки вчинків кількох людей. Адже Україна продовжує свій непростий шлях до Європейського співтовариства. Нинішні вибори, безумовно, стали черговим упевненим кроком на цьому шляху.

Чесно кажучи, 27 жовтня 2014 року після перших оцінок виборів я сподівався, що ці вибори стануть найуспішнішими за всю історію незалежної України, проведеними у суворій відповідності до Конституції, законів нашої держави та міжнародних виборчих стандартів. На жаль, зараз я розумію, що певною мірою помилився. Але ще не пізно виправити помилки. Тож Центральна виборча комісія, звісно, за підтримки та допомоги відповідних державних органів, у першу чергу – правоохоронних – буде продовжувати працювати над встановленням достовірних результатів виборів, попри протизаконні дії окремих кандидатів та вже прийняті на їх користь судові рішення, – підкреслив Голова Комісії, звертаючись до представників спостережної Місії БДІПЛ, та ще раз подякував їм за незалежні, конструктивні та об’єктивні висновки щодо реалій українських виборів.

Довідково. Бюро демократичних інститутів і прав людини Організації з безпеки і співробітництва в Європі (БДІПЛ) є одним із основних інститутів у світі в галузі прав людини. Діяльність БДІПЛ, яке розміщене у Варшаві (Польща), поширюється на Європу, Кавказ, Центральну Азію та Північну Америку.

Бюро сприяє проведенню демократичних виборів і забезпеченню прав людини, терпимого ставлення та недискримінації, а також дотриманню принципу верховенства закону.

На позачергові вибори народних депутатів України 26 жовтня 2014 року Центральною виборчою комісією було зареєстровано 776 офіційних спостерігачів від БДІПЛ ОБСЄ. Спостереження за голосуванням відбувалось на понад 3 000 виборчих дільниць, за процесом підрахунку голосів – на 340 виборчих дільницях, за встановленням підсумків голосування – в 155 ОВК.

Загалом на позачергові парламентські вибори ЦВК було зареєстровано 2 321 офіційного спостерігача від 21 іноземної держави та 20 міжнародних організацій.

Відділ взаємодії із засобами масової інформації
Секретаріату Центральної виборчої комісії

06.11.2014 р.