7 березня відбулось чергове засідання Центральної виборчої комісії під головуванням Я.В. Давидовича.
На підставі поданих заяв про відмову балотуватися кандидатом у народні депутати України на виборах 26 березня 2006 року Центральна виборча комісія скасувала реєстрацію кандидатів у народні депутати України з виключенням їх з виборчих списків відповідних політичних сил, зокрема:
- В.О. Данилюка, включеного до виборчого списку виборчого блоку політичних партій „Народний блок Литвина” під № 225;
- І.І. Санжапова, включеного до виборчого списку політичної партії „Третя сила” під № 171.
Розглянувши заяви та рішення політичних сил про відкликання уповноважених осіб у територіальних виборчих округах з виборів народних депутатів України 26 березня 2006 року, зареєстрованих відповідними постановами ЦВК, Комісія скасувала реєстрацію:
- 1 особи Партії регіонів;
- 1 особи Виборчого блоку політичних партій „Опозиційний блок НЕ ТАК!”.
Після розгляду особистих заяв про звільнення від виконання обов’язків голів, заступників голів, секретарів та про дострокове складення повноважень членів окружних виборчих комісій, а також подань політичних партій, виборчих блоків політичних партій – суб’єктів виборчого процесу щодо відкликання членів ОВК та подання інших кандидатур для включення до складу ОВК замість вибулих, відповідно до Закону України „Про вибори народних депутатів України” Комісія достроково припинила повноваження 13 членів ОВК, серед яких три секретарі комісій. Цією ж постановою звільнено від виконання обов’язків без припинення членства в комісії одного голову комісії, одного заступника голови та одного секретаря ОВК. Крім того, включено до складу ОВК 13 осіб, із числа яких призначено одного заступника голови та трьох секретарів комісій.
Розглянувши звернення Посольства Словацької Республіки в Україні, Посольства Чеської Республіки в Україні, міжнародних організацій Світовий Конгрес Українців, Міжнародна громадська організація сприяння розвитку виборчих технологій „За справедливі вибори”, Американський Центр міжнародної Профспілкової Солідарності, Український Конгресовий Комітет Америки, ЕНЕМО – Асоціація громадян, Бюро з демократичних інститутів та прав людини Організації з безпеки та співробітництва в Європі про реєстрацію офіційних спостерігачів на виборах народних депутатів України 26 березня 2006 року, Центрвиборчком зареєстрував 282 особи офіційними спостерігачами від зазначених держав та міжнародних організацій. Тож загальна кількість зареєстрованих офіційних спостерігачів від іноземних держав та міжнародних організацій складає вже 1420 осіб.
Комісія затвердила рішення 9 окружних виборчих комісій територіальних виборчих округів з виборів народних депутатів України 26 березня 2006 року щодо виконання повноважень членів цих комісій з оплатою їх праці у виборчих комісіях.
Крім того, відповідно до Закону України „Про вибори народних депутатів України”, постанови Центрвиборчкому від 31 січня 2006 року № 350 „Про затвердження Порядку виділення асигнувань, обліку надходження та використання коштів Державного бюджету України, що виділяються окружним виборчим комісіям на підготовку і проведення виборів народних депутатів України” Комісія затвердила штатні розписи 10 ОВК на підготовку та проведення виборів народних депутатів України 26 березня 2006 року.
Ключовим питанням засідання Комісії стали пропозиції щодо вдосконалення законодавства України про вибори. Оскільки практика проведення виборчої кампанії 2006 року виявила чимало проблем організаційного характеру, які можуть негативно позначитись на результатах виборів, Центральна виборча комісія знайшла за необхідне підготувати низку пропозицій, спрямованих на максимальне розв’язання цих проблем, поліпшення організації виборів, та викласти їх у формі проекту Закону України “Про внесення змін до деяких законодавчих актів України”. Керуючись Законом України “Про Центральну виборчу комісію”, Комісія своєю постановою схвалила пропозиції щодо вдосконалення законодавства України про вибори, викладені у формі проекту Закону України “Про внесення змін до деяких законодавчих актів України”.
Запропоновані зміни спрямовані насамперед на реалізацію та захист виборчих прав громадян України, забезпечення виконання повноважень членами дільничних виборчих комісій зокрема та дільничними виборчими комісіями з виборів народних депутатів України, депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, місцевих рад, сільських, селищних, міських голів у цілому. У цьому контексті пропонується передбачити відновлення можливості громадян України оскаржити до суду неправильності, допущені при складанні списків виборців на виборчих дільницях, зокрема невключення, неправильне включення або виключення зі списку виборців, не лише за два дні до дня проведення голосування, а й після цього строку, в тому числі й безпосередньо в день голосування на парламентських і місцевих виборах. Водночас за проектом забезпечується право членів дільничних виборчих комісій проголосувати на тих виборчих дільницях, де вони працюють у складі дільничних виборчих комісій. Пропонується також законодавчо врегулювати можливість формування складу дільничних виборчих комісій у разі неподання кандидатур політичними партіями, блоками політичних партій за рахунок пропозицій відповідних органів місцевого самоврядування тощо.
Крім того, в законопроекті окрему увагу приділено вдосконаленню правового регулювання особливостей участі у виборчому процесі громадян з обмеженими фізичними можливостями.
У новій редакції Закону України “Про вибори народних депутатів України” законодавцем були зроблені спроби максимально врахувати особливі потреби осіб з фізичними вадами щодо забезпечення їх участі у всіх етапах виборчого процесу, в тому числі й під час голосування. Наприклад, частиною шостою статті 83 цього Закону передбачено таку новелу, як виготовлення для забезпечення голосування виборців з вадами зору трафаретів для бюлетенів рельєфно-крапковим шрифтом (за методом Брайля) з розрахунку по два трафарети на звичайну виборчу дільницю.
Однак, на жаль, на практиці виявилося, що чинне законодавство не в змозі повністю вирішити проблему голосування незрячих громадян. Зокрема, реалії поліграфічного друку бюлетенів і трафаретів не здатні при практичному використанні забезпечити їх повне співпадання, враховуючи розміри виборчого бюлетеня для голосування. Практика проведення минулих виборів Президента України свідчить, що мали місце суттєві проблеми з фіксацією трафарету та бюлетеня, їх правильним суміщенням тощо. У більшості випадків інвалід самостійно не міг визначити, якою стороною слід класти бюлетень під трафарет, був не в змозі самостійно переконатись у тому, що авторучка зробила бажану позначку.
Є також проблеми і з застосуванням рельєфно-крапкового шрифту Брайля. більшості інвалідів із суттєвими вадами зору трафарети, надруковані рельєфно-крапковим шрифтом, взагалі не можуть реально допомогти під час голосування, як це передбачено частиною шостою статті 83 Закону “Про вибори народних депутатів України”, а відтак немає сенсу в їх виготовленні.
Крім того, в Україні на сьогодні відсутні технічні можливості виготовлення трафаретів для бюлетенів рельєфно-крапковим шрифтом (за методом Брайля).
Під час прийняття постанови було відзначено, що підготовлений проект Закону України не потребує додаткових видатків з Державного та місцевих бюджетів.
Відповідно до Закону України “Про Центральну виборчу комісію” Центрвиборчком затвердив Роз’яснення щодо правомірності виконання повноважень дільничних комісій з республіканського (місцевого) консультативного референдуму з ініціативи громадян України, що постійно проживають в Автономній Республіці Крим, дільничними виборчими комісіями з виборів народних депутатів України, депутатів місцевих рад, сільських, селищних, міських голів.
До Центральної виборчої комісії надійшла скарга голови Козинської селищної ради Обухівського району Київської області В.І.Горобець на дії державного реєстратора Обухівської районної державної адміністрації щодо повторної реєстрації територіальної виборчої громади в селищі Козин Київської області та порушення прав громадян.
У скарзі суб’єкт звернення просить Центральну виборчу комісію провести перевірку дотримання вимог законодавства щодо створення територіальної виборчої комісії в селищі Козин, визнати незаконним створення цієї комісії та відновити порушені права В.І.Горобець бути обраною на посаду голови Козинської селищної ради.
Як відомо, згідно з Законом України "Про вибори депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, місцевих рад та сільських, селищних, міських голів" Центральна виборча комісія не наділена повноваженнями щодо розгляду скарг стосовно підготовки та проведення місцевих виборів.
Крім того, частиною другою статті 53 Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб – підприємців" передбачено, що дії або бездіяльність державного реєстратора можуть бути оскаржені до суду у встановленому Законом порядку.
Враховуючи викладене, Центральна виборча комісія залишила без розгляду скаргу голови Козинської селищної ради Обухівського району В.І.Горобець Комісією розглянуто скаргу Блоку Наталії Вітренко "Народна опозиція" на дії Молодіжного націоналістичного конгресу, який 26 лютого 2006 року у місті Суми перешкоджав блоку вільно здійснювати передвиборну агітацію.
Блок Наталії Вітренко "Народна опозиція" просив Центральну виборчу комісію визнати дії Молодіжного націоналістичного конгресу такими, що порушують виборчі права громадян, права та законні інтереси суб’єкта виборчого процесу; звернутися до Міністерства внутрішніх справ України щодо встановлення та притягнення до відповідальності осіб, причетних до скоєння протиправних дій стосовно виборців, кандидатів у депутати від цього блоку; звернутися до Генеральної прокуратури України щодо перевірки бездіяльності Міністерства внутрішніх справ України в частині попередження протиправних дій.
Вивчивши скаргу, додані до неї матеріали, а також письмові пояснення суб’єкта оскарження, Центральна виборча комісія встановила, що Блоком Наталії Вітренко "Народна опозиція" 26 лютого 2006 року на центральній площі міста Суми проводився мітинг як захід передвиборної агітації.
Як вбачається з відеоматеріалів, під час мітингу на площі знаходилися особи з прапорами та символікою "Так!", Молодіжного націоналістичного конгресу ОУН-УПА та Блоку Наталії Вітренко "Народна опозиція". З боку обох сторін мали місце образливі висловлювання та вчинялися дії, які мають ознаки злочинів.
Разом з тим, Центральна виборча комісія не вбачає, що скаржником надано докази, які підтверджують порушення обмеження в частині ведення передвиборної агітації саме Молодіжним націоналістичним конгресом.
Враховуючи викладене, Центральна виборча комісія постановила скаргу Блоку Наталії Вітренко "Народна опозиція" задовольнити частково; надіслати скаргу, додані до неї матеріали та пояснення Молодіжного націоналістичного конгресу до Генеральної прокуратури України для перевірки та реагування відповідно до законів України.
До Комісії надійшло подання з проханням про реєстрацію ініціативної групи всеукраїнського референдуму за народною ініціативою від голови Косівської районної ради (Івано-Франківська область) від 28 лютого 2006 року. На референдум передбачається винести питання щодо необхідності обмеження депутатської недоторканності народних депутатів України, обмеження недоторканності Президента України, суддів, депутатів та голів місцевих рад і вилучення у зв’язку з цим відповідних частин Конституції України та Закону України “Про статус депутатів місцевих рад”.
За підсумками розгляду цього подання Комісія своєю постановою відмовила в реєстрації зазначеної ініціативної групи, оскільки перевіркою відповідності поданих до Центрвиборчкому документів вимогам Закону України „Про всеукраїнський та місцеві референдуми” встановлено, що документи зборів громадян України не відповідають вимогам цього Закону.
Прес-служба
Центральної виборчої комісії
07.03.2006 р.