5 січня в ході час засідання Центральної виборчої комісії, яке проходило під керівництвом Голови ЦВК Я.В. Давидовича, було внесено зміни до Порядку виділення асигнувань, обліку надходження та використання коштів Державного бюджету України, що виділяються територіальним виборчим комісіям (ТВК) на підготовку і проведення виборів Президента України. Цей Порядок Комісія затвердила своєю постановою від 9 листопада 2004 року № 1119. Причиною розгляду зазначеного питання стало те, що згідно з положеннями раніше затвердженого Порядку, право розпоряджатись коштами Державного бюджету України в ТВК покладається на голову комісії, а за його відсутності – на його заступника. Проте під час організації повторного голосування 26 грудня 2004 року ситуація дещо змінилась. Адже на підставі Закону України „Про особливості застосування Закону України „Про вибори Президента України” при повторному голосування 26 грудня 2004 року” Центральною виборчою комісією були утворені територіальні виборчі комісії ТВК у складі голови, секретаря та членів комісії. Тобто така керівна посада, як заступник голови, цього разу не була передбачена. В результаті з різних причин у деяких ТВК стало неможливим підписання необхідних фінансових документів.
Для розв'язання цієї проблеми ЦВК своєю постановою затвердила нову редакцію деяких пунктів зазначеного Порядку. Відтак секретареві ТВК надано повноваження підписувати фінансові документи замість заступника голови ТВК.
На засіданні розглянуто чотири скарги, що надійшли від членів виборчої комісії виборчої дільниці № 96 територіального виборчого округу (ТВО) № 184 і виборця О.В. Верейка, а також довіреної особи кандидата на пост Президента України В.Ф. Януковича у ТВО № 218.
Проаналізувавши скаргу членів дільничної виборчої комісії (ДВК) виборчої дільниці № 96 ТВО № 184 на дії голови ТВК цього виборчого округу у зв'язку з його відмовою забезпечити виборцям голосування за межами виборчої дільниці без надання документів, які підтверджують стан здоров`я виборця та неможливість проголосувати на виборчій дільниці, ЦВК ухвалила залишити її без розгляду. Рішення Комісії мотивовано тим, що, згідно з законодавством, скаргу щодо порушень, які мали місце до дня голосування, можна було подати не пізніше часу закінчення дня, що передує дню початку голосування, тобто до 24 години 25 грудня 2004 року. А зазначена скарга надійшла до ЦВК лише 31 грудня 2004 року.
Так само залишено без розгляду скаргу виборця О.В. Верейка, яку Комісія отримала 3 січня 2005 року. Заявник просив ЦВК визнати дії голови ДВК виборчої дільниці № 128 округу № 114 такими, що грубо порушують законодавство України. При цьому він посилався на те, що 24 грудня 2004 року не мав можливості отримати відкріпне посвідчення у виборчій комісії через відсутність голови комісії, в якої зберігалася печатка. Але й ця скарга підпадає під зазначену раніше умову закону – про строк подання скарг щодо порушень, які мали місце до дня голосування.
ЦВК оперативно опрацювала дві практично однотипні скарги довіреної особи кандидата на пост Президента України В.Ф. Януковича у територіальному виборчому окрузі № 218 Ю.О. Кожари, які надійшли буквально напередодні. В одній із них ішла мова про те, що комісією виборчої дільниці № 38 ТВО № 218 не було підраховано кількість контрольних талонів виборчих бюлетенів, не підписаних виборцями, та „не були розкладені на місця, позначені окремими табличками, що містять з обох боків прізвища кандидатів, надписів „недійсні”, „проти всіх”, а також оскаржувався факт неприйняття територіальною виборчою комісією скарги заявника щодо зазначених порушень Закону України „Про вибори Президента України”. В іншій – наведено факти заповнення виборчих бюлетенів на робочих столах у присутності членів ДВК виборчої дільниці № 43 ТВО № 218, а також факт неприйняття територіальною комісією скарги заявника щодо цих порушень Закону України „Про вибори Президента України”. У той же час заявник в обох скаргах, поданих до ЦВК, не навів ні дати свого звернення зі скаргами до ТВК, ні доказів на підтвердження такого звернення.
Таким чином, Комісією було встановлено, що зазначені скарги подані з порушенням встановлених законодавством про вибори Президента України строків оскарження. Відтак ЦВК постановила обидві скарги довіреної особи кандидата на пост Президента України В.Ф. Януковича у ТВО № 218 Ю.О. Кожари на порушення виборчого законодавства в межах округу № 218 (місто Київ) залишити без розгляду.
Крім того, розглянувши заяви про звільнення від обов'язків голів та дострокове припинення повноважень членів територіальних виборчих комісій, Центральною виборчою комісією було внесено зміни до складу територіальних комісій, затвердженого постановою ЦВК від 16 грудня 2004 року „Про формування складу територіальних виборчих комісій з виборів Президента України для організації та проведення повторного голосування 26 грудня 2004 року”. Зокрема, достроково припинено повноваження чотирьох членів комісій у ТВО № 34, 43, 157. Цією ж постановою звільнено від виконання обов'язків голів ТВК в округах №№ 8, 10 та замість них призначено нових із числа членів ТВК.
Центральна виборча комісія ґрунтовно проаналізувала подане до Комісії 28 грудня 2004 року звернення кандидата на пост Президента України В.Ф. Януковича щодо „уточнення вимог по скарзі на дії та бездіяльність територіальних виборчих комісій виборчих округів № 1-225 по встановленню результатів волевиявлення громадян України при повторному голосуванні 26 грудня 2004 року”. У цьому зверненні також пропонувалося визнати факт порушення на виборах 26 грудня виборчих прав громадян України з обмеженими можливостями пересування. Крім того, в поданих до Комісії уточненнях містилося прохання залучити до матеріалів поданої раніше скарги 96 так званих томів з письмовими доказами.
Згідно з частиною п'ятою статті 94 Закону України „Про вибори Президента України”, відповідно до якої кандидатом на пост Президента України В.Ф. Януковичем подано уточнення, передбачають зміну або уточнення ті вимоги скаржника, які викликані виявленням обставин, невідомих раніше суб'єкту звернення зі скаргою. Цього якраз не можна сказати про зазначений випадок: вимога щодо визнання факту порушення виборчих прав громадян України, можливість пересування яких обмежена (а саме цим, власне, пропонувалося доповнити вимоги, викладені в раніше поданій скарзі), не є такою, що викликана виявленням невідомих раніше обставин. Адже це питання вже оскаржувалося у скарзі, поданій цим же суб'єктом виборчого процесу 28 грудня 2004 року, та було окремо досліджено ЦВК з наданням відповідної правової оцінки.
Відтак доповідач з цього питання заступник Голови ЦВК М.І. Ставнійчук під час розгляду питання зауважила, що уточнення вимог за скаргою в частині визнання факту порушення виборчих прав громадян, можливість пересування яких обмежена, не підлягає розгляду згідно з частиною другою статті 8 Закону України „Про звернення громадян” як повторне звернення одним і тим же органом від одного і того ж громадянина з одного і того ж питання, якщо перше вирішено по суті.
Крім того, подання додаткових доказів поза межами зазначених у скарзі доказів, якими заявник скарги обґрунтовує свої вимоги, законодавством України про вибори Президента України не передбачено.
Тож ЦВК своєю постановою залишила звернення В.Ф. Януковича без розгляду.
Прес-служба
Центральної виборчої комісії
05.01.2005 р.