9 жовтня на прохання делегації Бюро Місії Європейського Парламенту зі спостереження за виборами, яке здійснює оцінку передвиборчого середовища напередодні виборів до Верховної Ради України, відбулася робоча зустріч заступника Голови ЦВК Андрія Магери та члена ЦВК Михайла Охендовського з депутатами Європейського парламенту Павлом Ковалем, Міхаелем Галером,  співробітницею відділу з питань спостереження за виборами Емілією Галлего та послом Європейського Союзу Яном Томбінскі, Ді Клементе, Бергамаші .

Головною метою заходу було ознайомлення високоповажних гостей з новим виборчим законодавством, ходом виборчого процесу, обговорення підготовки Центральної виборчої комісії до парламентських виборів і майбутньої міжнародної спостережної місії цієї організації на виборах народних депутатів України, запланованих на 28 жовтня 2012 року.

Голова місії пан П.Коваль повідомив, що невдовзі очолювана ним місія планує приступити до активної фази спостереження за виборчим процесом. Для цього вже визначено персональний і кількісний склад групи спостерігачів. «На мою думку, цей факт є чітким політичним сигналом для подальшого налагодження взаємовідносин з Україною», - зазначив він.

У відповідь на це заступник Голови ЦВК А. Магера повідомив, що процес реєстрації офіційних спостерігачів носить достатньо простий характер, а відтак, рішення буде прийнято в найкоротші терміни з моменту надходження необхідних документів. Він також пообіцяв режим максимального сприяння їх роботі в Україні.

У продовження розмови він додав: «Центральна виборча комісія робить все від неї залежне, щоб виборчий процес відбувався відповідно до стандартів, визначених міжнародною практикою. Проте, щоб вибори отримали високу оцінку міжнародної спільноти одного бажання Комісії замало. Для цього необхідно, в першу чергу, спільне розуміння і відповідальність всіх суб’єктів виборчого процесу». При цьому він звернув увагу на те, що сподівається на об’єктивну оцінку українських виборів з боку офіційних спостерігачів, яку вони зроблять на базі ґрунтовних спостережень за підсумками всього процесу, за відомим українським прислів’ям «Курчат по осені рахують».

А. Магера також ознайомив присутніх з основними викликами і проблемами, які супроводжують чергові парламентські вибори, і стоять перед Центрвиборчкомом. Він окремо зупинився на відмінностях нині діючого Закону «Про вибори народних депутатів України» порівняно з тим, за яким проводилися вибори у 2006 і 2007 роках. Зокрема, відзначив, що цього разу вибори проходитимуть за пропорційно-мажоритарною, а не чисто пропорційною, як це було раніше: «І саме мажоритарна складова, на мою особисту думку, створює певні труднощі як для організаторів виборів, так і для всіх суб’єктів виборчого процесу, починаючи з реєстрації кандидатів в мажоритарних округах».

-- Заради справедливості, слід відзначити, що у загальнодержавному багатомандатному окрузі є найбільш серйозне розуміння своєї ролі у виборчому процесі з боку політичних партій, що беруть участь у виборах. Чого, при всій моїй повазі я не можу констатувати щодо кандидатів-«мажоритарників», - зауважив заступник Голови Комісії. – Натомість у багатьох кандидатів, що балотуються у одномандатних округах, виникає спокуса перемогти у будь-який спосіб, не зважаючи на засоби. У зв’язку з цим не має сенсу звинувачувати ЦВК, адже вона досить чітко реагує на всі порушення, за наявності підстав оголошуючи попередження за порушення під час ведення передвиборчої агітації «мажоритарниками».

Хоча, він відзначив, що це не є головною проблемою виборів: «До основної проблеми я б відніс сумну українську традицію міняти виборчий закон під кожні нові вибори. Саме це ставить членів виборчих комісій всіх рівнів в досить складне становище. Власне тому й було чимало труднощів під час формування складу дільничних виборчих комісій».

- Разом з тим, - наголосив Магера, - я переконаний, що виборча система разом з законодавством не стоятиме на місці, а буде прогресивно розвиватися, і ми прийдемо до такого закону, який буде враховувати всі рекомендації Парламентської Асамблеї Ради Європи і ОБСЄ. Крім того, навіть у формуванні складу дільничних виборчих комісій, на мою думку, основна вина лежить не на Законі «Про вибори народних депутатів України», а на Законі «Про політичні партії». Адже політичний принцип формування комісій є цілком нормальним і використовується в багатьох демократичних країнах. Причина полягає в тому, що кількість політичних партій Україні є надмірною, а до їх утворення і діяльності не існує достатньо серйозних вимог. Тому ми й отримали ситуацію, коли більше 80 партій мали право взяти участь у жеребкуванні щодо формування складу окружних та дільничних виборчих комісій, що не є нормальним».

 На низку питань, що пролунали від гостей, дав відповідь член ЦВК Михайло Охендовський.

На початку свого виступу він детально розкрив принципи формування та діяльності Центральної виборчої комісії як незалежного державного органу, її структуру та порядок здійснення повноважень окремими членами комісії. При цьому М. Охендовський наголосив на тому, що складовою частиною присяги, яку кожен член комісії складав у Верховній Раді України, є обов’язок додержуватися позапартійної позиції, бути чесним, об’єктивним та неупередженим у вирішенні питань, що належать до повноважень комісії, забезпечувати реалізацію і захист виборчих прав громадян України. Отже, у діяльності Центральної виборчої комісії не має місця для політичної складової. Натомість комісія працює як дійсно незалежний та неупереджений організатор виборів, який однаково рівно ставиться до усіх суб’єктів виборчого процесу, одностайно ухвалюючи близько 99 відсотків своїх рішень.

Крім того. М. Охендовський окремо зупинився на основних аспектах нового виборчого закону, відзначивши, що його ухвалення стало результатом безпрецедентного політичного компромісу, досягнутого між парламентською більшістю та опозицією. Закон був підтриманий 366 народними депутатами України із 450, тобто голоси за нього віддали представники усіх без винятку депутатських фракцій, які зареєстровані у Верховній Раді України. "Чинний Закон України "Про вибори народних депутатів України" створив найбільш сприятливе регулятивне середовище для участі у виборах політичних партій, кандидатів у народні депутати, роботи спостерігачів та інших суб’єктів виборчого процесу за усю історію незалежної України. Усі без винятку політичні партії, які мали намір висунути кандидатів, зробили це і зараз беруть участь у виборах. Жодна політична сила не оголошувала бойкот виборів. Де-факто це підтверджує, що встановлені законом правила підготовки та проведення виборів здатні забезпечити їх свободу та чесність, а майбутні результати виборів будуть з довірою сприйняті як окремими суб’єктами виборчого процесу так і суспільством. Зі свого боку, Центральна виборча комісія не допустила жодного випадку необґрунтованої відмови у реєстрації кандидатів і продовжує робити усе, що залежить від неї, для проведення виборів у відповідності до загальновизнаних міжнародних стандартів", - зазначив він. 

У відповідь на запитання щодо реакції Центральної виборчої комісії на повідомлення про випадки прямого та непрямого підкупу виборців, М. Охендовський звернув увагу присутніх на те, що такі діяння є кримінально караними в Україні, а комісія не є правоохоронним органом. "Діючи відповідно до закону про вибори, Центральна виборча комісія надсилає усі відповідні повідомлення до Міністерства внутрішніх справ та органів прокуратури, які дають їм належну юридичну оцінку після проведення відповідних перевірок. За наявності передбачених законом підстав, компетентні органи ухвалюють рішення про порушення кримінальних справ, а винні особи притягаються до відповідальності", - сказав М. Охендовський.

На завершення зустрічі заступник Голови ЦВК А. Магера дав високу оцінку співробітництва Європейського Парламенту з Центральною виборчою комісією та подякував за постійну увагу та всебічну допомогу щодо організації виборів в Україні.

У свою чергу пан Коваль висловив надію, що робота очолюваної їм Місії буде сприяти подальшому розвитку конструктивних взаємовідносин між Україною і Європарламентом.

Відділ взаємодії із засобами масової інформації
Секретаріату Центральної виборчої комісії

09.10.2012 р.