Рішенням Верховного Суду від 29 квітня 2021 року в справі № 9901/117/21, що набрало законної сили з 2 травня 2021 року, в задоволенні адміністративного позову політичній партії "ЗА МАЙБУТНЄ" відмовлено.

Верховний Суд зробив висновок, що рішення та дії Центральної виборчої комісії, які є спірними у цій справі, вчинено на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені виборчим законодавством України. Отже, рішення Комісії від 22 квітня 2021 про результати виборів народних депутатів України в одномандатному виборчому окрузі № 87, яке оформлено протоколом, та дії вчинені щодо його складання є правомірними.

Водночас за наслідками розгляду іншої справи (№ 9901/114/21) за позовом кандидата в народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 87 Шевченка О.Л. постановою Великої Палати Верховного Суду від 1 травня 2021 року визнано протиправними дії Центральної виборчої комісії щодо встановлення результатів виборів народного депутата України в одномандатному виборчому окрузі № 87, а також визнано протиправним і скасовано протокол Центральної виборчої комісії від 22 квітня 2021 року про результати виборів народних депутатів України в одномандатному виборчому окрузі № 87.

За наявності двох рішень судів та враховуючи викладені у них висновки, Комісія вживала максимально можливих заходів для забезпечення належного встановлення результатів виборів.

Так, Комісія звернулася до ОВК ОВО № 87 за детальними поясненнями та інформацією щодо повторного підрахунку голосів виборців на проблемних виборчих дільницях. Також 8 травня Комісія надіслала Національній поліції України лист щодо надання відомостей про наявність кримінальних проваджень та про результати їх розслідування.

Крім того, 11 травня ЦВК звернулася щодо роз’яснення рішення Великої Палати Верховного Суду. Ухвалою Великої Палати Верховного Суду від 14 травня 2021 року, що надійшла до Комісії 18 травня 2021 року, Комісії було відмовлено в роз’ясненні зазначеного судового рішення.

Відмовляючи в наданні роз’яснення, Великою Палатою Верховного Суду наголошено на такому:

“Під час розгляду цієї справи Велика Палата Верховного Суду встановила обставини, які свідчили про неможливість визначення дійсного волевиявлення виборців на відповідних виборчих дільницях у відповідному одномандатному окрузі, що ставить під сумнів результати виборів у цілому, зокрема зазначила, що відсутність (втрата) 504 виборчих бюлетенів з голосами за одного кандидата, безперечно, за наявності встановленої виборчими комісіями кількості поданих голосів виборців за кожного кандидата в народні депутати, впливає на встановлення результатів виборів в окрузі № 87, і встановлення результатів виборів з урахуванням цих дільниць не може вважатися достовірним, у тому числі, через необхідність врахування дійсних голосів виборців".

У постанові Великої Палати Верховного Суду йдеться про те, що чинним законодавством для ЦВК визначено достатньо повноважень для виконання покладених на неї завдань, однак, зважаючи на те, що положення Закону № 4061-VI не визначають безпосереднього механізму вирішення цієї ситуації, Велика Палата Верховного Суду, не втручаючись у дискреційні повноваження ЦВК щодо встановлення результатів виборів, навела ймовірні варіанти розв’язання проблемних питань.

Великою Палатою Верховного Суду вказано, що означені в постанові висновки зводяться не до можливості діяти в непередбачений законом спосіб, а стосуються можливості, діючи в межах закону, застосувати свої дискреційні повноваження з врахуванням міжнародних принципів щодо виборів, з неухильним дотриманням засад верховенства права.

При цьому реалізація таких дискреційних повноважень передбачає прийняття рішення безпосередньо Комісією, а не іншими суб’єктами, з метою встановлення дійсних результатів волевиявлення.

Згідно з позицією Венеційської комісії, на яку  посилається у пункті 116 мотивувальної частини своєї постанови Велика Палата Верховного Суду, можливість анулювати результати виборів має бути передбачена як для виборів у цілому, так і для результатів по окремих виборчих округах чи дільницях. Це дозволяє уникнути двох крайнощів: анулювання виборів взагалі у ситуації, коли порушення вплинули лише на невелику територію, і відмови від анулювання під приводом, що територія, на якій порушення далися взнаки, була досить малою.

При цьому Законом прямо встановлено заборону на визнання голосування недійсним в одномандатному виборчому окрузі (частина дванадцята статті 96 Закону).

Водночас, враховуючи позицію Великої Палати Верховного Суду, передбачено можливість анулювання (визнання голосування недійсним) результатів підрахунку голосів виборців на окремих виборчих дільницях через виявлення виборчою комісією порушень вимог Закону, внаслідок яких неможливо достовірно встановити результати волевиявлення виборців шляхом визнання голосування на таких дільницях недійсним.

Велика Палата Верховного Суду в ухвалі від 14 травня 2021 року встановила обставини, що свідчили про неможливість визначення дійсного волевиявлення виборців на відповідних виборчих дільницях одномандатного виборчого округу № 87, при цьому вказала на необхідність урахування дійсних голосів виборців загалом.

Таким чином, Комісією прийнято постанову, згідно з якою виконання рішення суду передбачає визнання голосування на виборчих дільницях № 260019, 260025, 260028, 260536, 261029, 261030 недійсним та встановлення результатів виборів Комісією шляхом складання протоколу про результати зазначених виборів без урахування відомостей про результати голосування на цих дільницях.

Комісія звертає увагу, що в ситуації, яка склалася, однозначного чіткого юридичного механізму вирішення питання немає, тому саме у такий спосіб вбачалось за можливе виконати рішення суду та забезпечити встановлення результатів виборів.

Голова Комісії Олег Діденко також зазначив:

"Організація повторного голосування виходить за межі повноважень ЦВК. Указане питання передбачає врегулювання низки пов'язаних з цим процедур, яких у законі немає. І відповідно до статті 92 Конституції України це питання може вирішуватися лише Верховною Радою України. Йдеться як про саму правову процедуру, так і виділення бюджетних коштів на фінансування виборчого процесу".

З огляду на викладене Комісією складено протокол про встановлення результатів виборів народного депутата України в одномандатному виборчому окрузі № 87, згідно з яким за результатами проміжних виборів 28 березня 2021 року народним депутатом обрано Василя Вірастюка, який набрав 14 811 голосів виборців. За Олександра Шевченка (1971 року народження) - 13 942 голоси, за Руслана Кошулинського - 13 463 голоси.

Разом з тим, Комісія звертає увагу на неприпустимість виникнення подібних ситуацій у майбутньому та висловлює сподівання на якнайшвидше притягнення винних у зникненні виборчих бюлетенів осіб до встановленої законом відповідальності. Утвердження демократичних принципів у державі повинно неодмінно супроводжуватись нульовою толерантністю до проявів будь-яких посягань на виборчі права та на законний перебіг виборчого процесу загалом.