14 жовтня відбулось чергове засідання Центральної виборчої комісії, яке провів Голова Комісії Михайло Охендовський.
Як повідомлялось, вчора – 13 жовтня 2015 року – ЦВК своєю постановою № 435 скасувала постанови Херсонської міської виборчої комісії від 12 жовтня 2015 року № 53 "Про відмову в реєстрації Сальдо В.В. кандидатом у депутати Херсонської міської ради, висунутого Херсонською міською партійною організацією політичної партії "Наш Край" у багатомандатному виборчому окрузі на чергових місцевих виборах 25 жовтня 2015 року" та № 54 "Про повторний розгляд заяви про реєстрацію Сальдо Володимира Васильовича та відмову в реєстрації Сальдо Володимира Васильовича кандидатом на посаду Херсонського міського голови". Водночас заступника голови та секретаря цієї виборчої комісії було зобов’язано забезпечити доставку до ЦВК оригіналів поданих до цієї комісії Херсонською міською партійною організацією політичної партії "НАШ КРАЙ" документів щодо реєстрації кандидатом на посаду Херсонського міського голови Сальда В.В., а також його реєстрації кандидатом у депутати Херсонської міської ради.
Відтак, розглянувши відповідні документи, що надійшли до ЦВК, а також з метою захисту виборчих прав суб'єктів виборчого процесу та беручи до уваги встановлення рішенням Одеського апеляційного адміністративного суду відповідності вказаних документів вимогам закону і відсутності підстав для відмови в реєстрації, Комісія зареєструвала кандидата на посаду Херсонського міського голови, а також кандидата в депутати Херсонської міської ради в багатомандатному виборчому окрузі, включеного до виборчого списку Херсонської міської партійної організації політичної партії "НАШ КРАЙ" першим кандидатом, Сальда Володимира Васильовича, 12 червня 1956 року народження, громадянина України, освіта вища, члена політичної партії "НАШ КРАЙ", голову правління Асоціації "Будінвестсоюз", проживає в місті Херсоні, суб’єкт висування – Херсонська міська партійна організація політичної партії "НАШ КРАЙ".
Разом з тим, Херсонську міську виборчу комісію зобов’язано видати представнику Херсонської міської партійної організації політичної партії "НАШ КРАЙ" посвідчення кандидата на посаду міського голови та посвідчення кандидата в депутати встановленої форми. Водночас, до 15 жовтня 2015 року включно комісію зобов'язано внести відповідні зміни до своїх рішень щодо затвердження текстів виборчих бюлетенів з виборів Херсонського міського голови для голосування в єдиному одномандатному виборчому окрузі, а також – з виборів депутатів Херсонської міської ради для голосування в багатомандатному виборчому окрузі.
Комісія розглянула постанову Харківської обласної виборчої комісії від 13 жовтня 2015 року № 103 "Про вирішення питання щодо реєстрації кандидатів у депутати Харківської обласної ради в багатомандатному виборчому окрузі, включених до виборчого списку Регіональної організації Політичної партії "Опозиційний блок" в Харківській області, та представника цієї місцевої організації Політичної партії у Харківській обласній виборчій комісії з правом дорадчого голосу", якою повторно відмовлено в реєстрації зазначених кандидатів у депутати на виборах депутатів Харківської обласної ради 25 жовтня 2015 року, а повноваження представника вказаної місцевої організації партії в ТВК з правом дорадчого голосу вирішено вважати припиненими.
ЦВК зазначила, що своєю постановою від 9 жовтня 2015 року № 411 "Про дострокове припинення повноважень усього складу Харківської обласної виборчої комісії" вона скасувала аналогічну постанову цієї виборчої комісії від 8 жовтня 2015 року № 91, встановила факт одноразового грубого порушення нею Конституції України і закону та достроково припинила повноваження усього її складу. Також цю комісію після сформування її нового складу було зобов’язано до 13 жовтня 2015 року включно вирішити питання щодо реєстрації кандидатів у депутати Харківської обласної ради в багатомандатному виборчому окрузі, включених до виборчого списку Регіональної організації Політичної партії "Опозиційний блок" в Харківській області, та представника цієї місцевої організації політичної партії у Харківській обласній виборчій комісії з правом дорадчого голосу відповідно до вимог закону.
Водночас ЦВК зауважила, що встановлений виборчим законом припинювальний строк для прийняття територіальною виборчою комісією рішення стосовно реєстрації кандидата не може бути застосований у разі скасування протиправного рішення ТВК судом або Центральною виборчою комісією та у зв’язку із цим вчинення дій чи прийняття рішення, спрямованих на поновлення порушених прав, на виконання рішення суду, що набрало законної сили, або рішення ЦВК.
Таким чином, постанова від 13 жовтня 2015 року № 103 порушує гарантоване Конституцією України право громадян вільно обирати та бути обраними до органів місцевого самоврядування, а також суперечить положенням Законів України "Про місцеві вибори" та "Про Центральну виборчу комісію".
Крім того, зазначена виборча комісія своєю постановою від 13 жовтня 2015 року № 105 "Про звернення ПП "Юнісофт" від 12.10.2015 № 427", зокрема, дозволила зазначеному підприємству розпочати друк виборчих бюлетенів з виборів депутатів Харківської обласної ради 25 жовтня 2015 року, що свідчить про порушення нею вимог закону та відповідного Роз'яснення Комісії.
Відтак, ЦВК скасувала постанови Харківської обласної виборчої комісії від 13 жовтня 2015 року № 103 "Про вирішення питання щодо реєстрації кандидатів у депутати Харківської обласної ради в багатомандатному виборчому окрузі, включених до виборчого списку Регіональної організації Політичної партії "Опозиційний блок" в Харківській області, та представника цієї місцевої організації Політичної партії у Харківській обласній виборчій комісії з правом дорадчого голосу" та № 105 "Про звернення ПП "Юнісофт" від 12.10.2015 № 427".
Заступника голови та секретаря цієї виборчої комісії зобов'язано до 13 години 15 жовтня 2015 року забезпечити доставку до ЦВК оригіналів поданих до цієї комісії Регіональною організацією Політичної партії "Опозиційний блок" в Харківській області документів щодо реєстрації кандидатів у депутати Харківської обласної ради у багатомандатному виборчому окрузі, включених до виборчого списку цієї місцевої організації партії, на чергових місцевих виборах 25 жовтня 2015 року.
Комісія звернула увагу вказаної виборчої комісії на необхідність неухильного дотримання вимог виборчого законодавства та забезпечення реалізації виборчих прав суб’єктів виборчого процесу під час підготовки і проведення місцевих виборів.
Окрім того, до Комісії надійшло звернення та доповнення до нього Іванківської районної організації Всеукраїнського об?єднання "Батьківщина" щодо порушення Іванківською районною виборчою комісією Київської області вимог законодавства з доданими до нього документами. А саме – постановою Київського апеляційного адміністративного суду від 9 жовтня 2015 року, постановою Іванківської районної виборчої комісії від 11 жовтня 2015 року № 27 "Про виконання постанови Київського апеляційного адміністративного суду" та протоколом засідання цієї комісії від 11 жовтня 2015 року № 9. Також указана виборча комісія надіслала до ЦВК копію своєї постанови від 1 жовтня 2015 року № 21 "Про реєстрацію кандидатів у депутати до Іванківської районної ради в багатомандатному виборчому окрузі".
Розглянувши зазначені документи, Комісія встановила, що 30 вересня 2015 року місцева районна організація Всеукраїнського об?єднання "Батьківщина" подала до Іванківської районної виборчої комісії документи для реєстрації кандидатів у депутати Іванківської районної ради в багатомандатному виборчому окрузі на чергових місцевих виборах 25 жовтня 2015 року. Після розгляду подань зазначена виборча комісія хибно встановила відсутність низки необхідних для реєстрації документів та прийняла вищевказану постанову від 1 жовтня 2015 року № 21, якою відмовила в реєстрації кандидатів, включених до виборчого списку цієї організації партії.
Не погоджуючись з рішенням виборчої комісії, Іванківська районна організація Всеукраїнського об’єднання "Батьківщина" оскаржила його в судовому порядку. Київським окружним адміністративним судом постановою від 7 жовтня 2015 року в задоволенні позовних вимог відмовлено, у зв’язку з чим зазначеною організацією партії подано апеляційну скаргу.
Постановою Київського апеляційного адміністративного суду від 9 жовтня 2015 року цю скаргу задоволено. Постанову Київського окружного адміністративного суду від 7 жовтня 2015 року скасовано та прийнято нову постанову, якою адміністративний позов задоволено, визнано протиправною та скасовано вказану постанову районної виборчої комісії від 1 жовтня 2015 року № 21. А також зобов’язано цю комісію повторно розглянути подані документи для реєстрації кандидатів у депутати Іванківської районної ради в багатомандатному виборчому окрузі та прийняти рішення щодо їх реєстрації відповідно до чинного законодавства.
На виконання вищевказаної постанови Київського апеляційного адміністративного суду Іванківська районна виборча комісія, розглянувши подані 30 вересня 2015 року місцевою районною організацією Всеукраїнського об’єднання "Батьківщина" документи, повторно хибно встановила їх невідповідність вимогам закону та постановою від 11 жовтня № 27 "Про виконання постанови Київського апеляційного адміністративного суду" відмовила в реєстрації зазначених кандидатів у депутати.
Проаналізувавши викладені обставини, а також наявні в ЦВК матеріали, Комісія зазначила, що виборча комісія, повторно відмовляючи з тих самих підстав в реєстрації кандидатів у депутати, допустила порушення вимог законодавства про місцеві вибори та не врахувала наявність всіх необхідних документів, поданих указаною організацією партії. А зазначення у постанові комісії від 11 жовтня 2015 року № 27 про відсутність заяви про реєстрацію кандидатів у депутати та виборчого списку кандидатів у депутати цієї організації партії не ґрунтується на фактичних обставинах та порушує права суб’єкта виборчого процесу.
Окрім того, постанови зазначеної комісії, що надійшли до Комісії, оформлено з порушенням вимог закону і рішень ЦВК. Так, постанова від 1 жовтня 2015 року № 21 фактично не містить мотивувальної частини, оскільки в ній відсутні прізвища, імена, по батькові осіб, документи яких, на думку виборчої комісії, не відповідають вимогам виборчого законодавства, а також зазначення, у чому саме полягає ця невідповідність. А у постанові від 11 жовтня 2015 року № 27 не конкретизовано, з яких підстав комісія дійшла висновку про невідповідність документів окремих кандидатів вимогам закону, що також є порушенням вимог щодо викладення мотивувальної частини постанови виборчої комісії.
Враховуючи викладене, Комісія скасувала постанову Іванківської районної виборчої комісії від 11 жовтня 2015 року № 27 "Про виконання постанови Київського апеляційного адміністративного суду". А також зобов’язала вказану комісію до 15 жовтня 2015 року включно вирішити питання щодо реєстрації кандидатів у депутати Іванківської районної ради Київської області, включених до виборчого списку зазначеної районної організації Всеукраїнського об’єднання "Батьківщина", з урахуванням всіх наявних в комісії документів, поданих цією організацією партії.
Разом з тим, ЦВК звернула увагу цієї виборчої комісії на необхідність неухильного дотримання вимог виборчого законодавства та забезпечення реалізації виборчих прав громадян України під час підготовки і проведення місцевих виборів та організації своєї роботи.
Окрім того, Комісія розглянула окремі питання діяльності Черкаської міської виборчої комісії. Було зазначено, що 8 жовтня 2015 року ЦВК своєю постановою № 400 скасувала постанову Черкаської міської виборчої комісії від 5 жовтня 2015 року № 83 "Про виконання постанови Черкаського окружного адміністративного суду від 30 вересня 2015 року у справі № 823/50-42/15", а також зобов?язала вказану комісію у строк до 9 жовтня 2015 року включно вирішити питання щодо реєстрації кандидатами у депутати Черкаської міської ради дванадцяти осіб, включених до виборчого списку Черкаської міської організації Партії вільних Демократів, з урахуванням виправлених помилок та неточностей в поданих документах.
Черкаська міська виборча комісія 10 жовтня 2015 року за результатами розгляду вищевказаної постанови ЦВК ухвалила постанову № 100 "Про виконання постанови Центральної виборчої комісії від 8 жовтня 2015 року № 400", протиправно виключивши з попередньої постанови цієї міської виборчої комісії пункти 1 та 2 резолютивної частини про реєстрацію тридцяти одного кандидата у депутати Черкаської міської ради, включених до виборчого списку вказаної організації партії, та видачу їм посвідчень, чим фактично скасувала реєстрацію цих кандидатів в непередбачений законом спосіб.
Враховуючи незаконність цього рішення, ЦВК постановою від 12 жовтня 2015 року № 431 його скасувала, повторно зобов’язала цю виборчу комісію у строк до 13 жовтня 2015 року включно вирішити питання щодо реєстрації кандидатами у депутати Черкаської міської ради вищезгаданих дванадцяти осіб, з урахуванням виправлених помилок та неточностей в поданих документах. А також – внести зміни до тексту виборчого бюлетеня для голосування в багатомандатному виборчому окрузі з виборів Черкаської міської ради в частині відповідних територіальних виборчих округів.
Разом з тим, 14 жовтня 2015 року до Комісії факсимільним зв’язком надійшла довідка цієї виборчої комісії, в якій повідомлено, що на засіданні 13 жовтня 2015 року вона розглянула постанову ЦВК від 12 жовтня 2015 року № 431 та встановила відсутність підстав для реєстрації вказаних тридцяти одного кандидата у депутати, включених до виборчого списку організації партії, у зв’язку з порушенням нею, на думку комісії, вимог закону під час подання документів для реєстрації кандидатів у депутати.
Крім того, з довідки Черкаської міської виборчої комісії вбачалося, що 12 жовтня 2015 року комісією проведено повторне жеребкування щодо визначення номерів місцевих організацій політичних партій для розміщення їх назв у виборчому бюлетені для голосування в багатомандатному виборчому окрузі, затверджене відповідною постановою комісії. Іншою постановою затверджено текст виборчого бюлетеня для голосування в багатомандатному виборчому окрузі з виборів Черкаського міського голови без включення місцевої організації Партії Вільних Демократів.
Відтак, у порядку здійснення контролю за дотриманням та однаковим застосуванням законів України, принципів виборчого процесу, недопущення порушення виборчих прав громадян Комісія, встановивши факт систематичного порушення Черкаською міською виборчою комісією вимог Конституції України та законів України, достроково припинила повноваження всього її складу.
Також встановлено, що місцеві організації політичних партій, про утворення депутатських фракцій яких оголошено на першій черговій сесії Верховної Ради України поточного скликання, а також зареєстровані в установленому законом порядку у відповідній адміністративно-територіальній одиниці місцеві організації політичних партій, які мають право подання кандидатур до складу цієї виборчої комісії, можуть не пізніше 24 години 16 жовтня 2015 року подати до ЦВК кандидатури для включення до її складу.
Крім того, Комісія звернула увагу нового складу Черкаської міської виборчої комісії на необхідність неухильного дотримання вимог виборчого законодавства та забезпечення реалізації виборчих прав суб’єктів виборчого процесу під час підготовки і проведення місцевих виборів.
На завершення засідання внесено зміни до складу деяких територіальних виборчих комісій, що здійснюють підготовку та проведення місцевих виборів, сформованого постановою ЦВК від 6 вересня 2015 року № 230 "Про формування складу обласних, районних (крім районів в Автономній Республіці Крим), міських (міст обласного значення та міста Києва), районних у місті Києві виборчих комісій, що здійснюють підготовку та проведення місцевих виборів".
Відділ взаємодії із засобами масової інформації
Секретаріату Центральної виборчої комісії
14.10.2015 р.