Сьогодні однією з провідних в інформаційному просторі стала тема дострокових парламентських виборів. З цього приводу вже висловили багато різних думок, часом діаметрально протилежних, більшість українських політиків і експертів.

На прохання щотижневика „Дзеркало тижня” власну точку зору на цю проблему виклав в інтерв’ю Голова Центральної виборчої комісії Ярослав Давидович.

„Я не ні прихильником, ні противником проведення дострокових виборів до Верховної Ради. Не хочу розмірковувати про те, можлива чи неможлива позачергова парламентська кампанія. Тим більше - не бажаю міркувати, наскільки вона доцільна. Справа політиків – визначатися, справа політологів – коментувати. Голова Центральної виборчої комісії – керівник правозастосовчого органу. Тому я, як посадова особа, можу й повинен відповідати на ті питання, які знаходяться у межах моєї компетенції”.

Голова Центрвиборчкому відзначив, що з подачі деяких політичних сил у суспільстві заговорили про можливість дострокових парламентських виборів. У випадку, якщо буде прийняте відповідне правове рішення, ЦВК приступить до організації виборчої кампанії. Тому він вважає себе зобов'язаним привернути увагу до тих проблем, з якими неминуче зіткнеться не тільки Центрвиборчком, але й держава в цілому.

На думку Я. Давидовича, говорити про чітку технологію проведення дострокової парламентської кампанії поки що неможливо. Стаття 102 Закону України „Про вибори народних депутатів України” істотно урізає кількість виборчих процедур. Список проблем, що виникають у зв'язку з цим, досить довгий. Тож він акцентував увагу на головних.

По-перше, у Державному бюджеті не передбачено коштів на проведення виборчої кампанії. Процедури виділення й розподілу необхідних сум немає. По-друге, строки й порядок виготовлення бюлетенів, їхня доставка не врегульовані законом. По-третє, досить проблематичним виглядає процес майбутнього формування комісій, починаючи з кількісного складу виборчкомів. І, нарешті, ситуацію зі списками виборців Я.В. Давидович вважає взагалі тупиковою. Адже, з одного боку, Комісія не має права користуватися списками, складеними на минулих виборах і зданими в архів. Більше того – невідомо, що з ними, і в якому вони стані. Процедура складання нових списків не визначена. Чинний Закон визначає порядок складання списків тільки для чергових виборів. Законодавчо не врегульоване також питання про поновлення діяльності робочих груп обліку виборців.

Відповідаючи на запитання щодо необхідності внесення змін до законодавства з метою мінімізації цих та інших проблем Голова Центрвиборчкому відзначив, що, на його погляд, є два шляхи.

- Перший – відносно безболісний вихід із ситуації. Необхідно прийняти загалом нескладну поправку до чинного Закону України „Про вибори народних депутатів України”. Вона має передбачати таке: щодо позачергової парламентської кампанії застосовуються ті ж процедури й ті ж строки, що й стосовно чергової кампанії. Скажімо, у Законі України „Про вибори Президента України” чітко зазначено, що дострокові вибори глави держави проводяться за тією ж формулою, що й планові. У цьому випадку законодавець вчинив мудро. Він передбачив рівні умови для учасників як чергових, так і позачергових кампаній. Адже, незважаючи на те, що вибори дострокові, електорат вибирає повноцінного главу держави. Вибирає його на повний, визначений Конституцією строк. Така ж логіка, на мій погляд, повинна застосовуватися й у випадку з виборами вищого законодавчого органу.

Іншим варіантом, на переконання Голови ЦВК, може бути прийняття своєрідного міні-закону, який би чітко розписував всі процедури й усі строки дострокової кампанії з виборів до Верховної Ради.

Показовим, на його думку, є такий приклад: у нашій країні виборчі бюлетені друкуються на єдиному уповноваженому підприємстві. Відповідно, процес виготовлення й відправлення їх на місця є об’єктивно тривалим. Дуже непросто вписатися навіть у строки, встановлені для проведення чергових виборів, то що вже говорити про строки, передбачені для позачергових виборів. А якби бюлетені друкувалися на місцях, одночасно у всіх областях, то процес би істотно спростився й прискорився.

Разом з тим Я.Давидович висловив сподівання, що весь цей комплекс проблем приверне увагу вищого законодавчого органу, принаймні його профільного комітету: „Я розраховую, що прогалини в правилах проведення дострокових виборів стануть приводом для дискусії, предметом обговорення і, в кінцевому підсумку, поштовхом для вдосконалення закону. Є проблема - вона вимагає рішення... Парламентарі (незалежно від того, як вони ставляться до ідеї проведення позачергової кампанії) повинні усвідомити: в державі має існувати чітка модель проведення дострокових виборів. І ця модель повинна спиратися на ясні процедури й реалістичні строки”.

Він також наголосив, що у Центральної виборчої комісії є відповідні напрацювання з конкретними пропозиціями стосовно порушених проблем. Якщо виникне така потреба, Комісія готова надати їх усім зацікавленим сторонам.

Відділ взаємодії із засобами масової інформації
Секретаріату Центральної виборчої комісії

03.03.2007 р.