КОМІСІЯ ЗВЕРНУЛАСЬ ДО МІНІСТЕРСТВА ВНУТРІШНІХ СПРАВ УКРАЇНИ, А ТАКОЖ СКАСУВАЛА ПОСТАНОВИ МАРІУПОЛЬСЬКОЇ ТА КРАСНОАРМІЙСЬКОЇ МІСЬКИХ ВИБОРЧИХ КОМІСІЙ

23 жовтня о 22:00 відбулось друге засідання Центральної виборчої комісії, яке провів Голова Комісії Михайло Охендовський.

Комісія затвердила Розподіл додаткових коштів субвенції з Державного бюджету України місцевим бюджетам на підготовку і проведення виборів Ковельського міського голови (Волинська область)  25 жовтня 2015 року на суму 34 тисячі 400 гривень.

До ЦВК надійшов лист начальника слідчого управління Головного управління МВС України у Тернопільській області з проханням провести перевірку щодо дотримання виборчого законодавства членами Тернопільської обласної та міської виборчих комісій під час забезпечення виготовлення виборчих бюлетенів з виборів депутатів Тернопільської обласної ради, Тернопільської міської ради та Тернопільського міського голови для голосування у відповідних виборчих округах.

У вказаному листі також повідомлялось про виявлення в приміщенні друкарні ТОВ "Терно-граф" після отримання вищевказаними ТВК виборчих бюлетенів не знищених друкарських форм та не облікованих бюлетенів з відповідних місцевих виборів.

На вимогу ЦВК зазначені виборчі комісії надіслали копії відповідних рішень та інших документів, що стосуються забезпечення ними виготовлення цих бюлетенів.

Розглянувши вказані документи та інші наявні в Комісії матеріали, ЦВК встановила, що 16 жовтня 2015 року директором ТОВ "Терно-граф" та членами контрольної комісії, утвореної Тернопільською ОВК, складено акт про знищення технічних відходів, поліграфічного браку, помилково виготовлених виборчих бюлетенів, а також друкарських форм.

Окрім того, 20 жовтня 2015 року складено акт про знищення друкарських форм головою та окремими членами Тернопільської МВК.

Водночас за повідомленням голови Тернопільської МВК акт про знищення технічних відходів та поліграфічного браку складений не був. Оскільки 20 жовтня 2015 року під час завершення процесу знищення друкарських форм до приміщення друкарні увійшли представники окремих політичних партій, а також двоє кандидатів на посаду міського голови. Вказаними особами, як зазначив голова цієї комісії, технічні відходи та поліграфічний брак було винесено і повернуто лише через півтори години після приїзду працівників органів внутрішніх справ, якими в подальшому зазначені відходи та брак були вилучені.

До ЦВК також надійшло звернення чотирьох народних депутатів України, в якому повідомляється про можливі порушення порядку виготовлення виборчих бюлетенів з окремих місцевих виборів. На підтвердження доводів, викладених у зазначеному зверненні, до нього додано копію акта від 16 жовтня 2015 року про знищення технічних відходів, поліграфічного браку, помилково виготовлених виборчих бюлетенів, а також друкарських форм, який підписаний директором ТОВ "Терно-граф" та членами контрольної комісії, утвореної Тернопільською МВК.

Таким чином, в Комісії наявні дві копії актів щодо знищення друкарських форм, підписані, зокрема, окремими членами Тернопільської міської виборчої комісії, від 16 та 20 жовтня 2015 року.

Вказана обставина, а також факт вилучення працівниками органів внутрішніх справ відходів виборчих бюлетенів з відповідних місцевих виборів, а також друкарських форм вже після передачі виготовлених виборчих бюлетенів ТВК та складення актів про знищення технічних відходів, поліграфічного браку, помилково виготовлених виборчих бюлетенів та друкарських форм  може свідчити про ознаки кримінального правопорушення.

Відтак, Комісія звернулася до Міністерства внутрішніх справ щодо перевірки обставин, викладених у цій постанові, та, за наявності підстав, вжиття заходів відповідно до законодавства України.

До Комісії надійшла заява кандидата на посаду Новомаячківського селищного голови Цюрупинського району Херсонської області Костирі А.А. з доданими до неї документами щодо забезпечення реалізації його права бути обраним  на чергових виборах селищного голови.  Також телеграфним зв’язком надійшло звернення від жителів селища Нова Маячка стосовно розгляду вказаної заяви.

Крім того, до ЦВК надійшли пояснення Новомаячківської селищної виборчої комісії щодо ситуації, яка склалася з участю Костирі А.А. в зазначених виборах, а також постанови цієї комісії від 12 жовтня 2015 року № 14 та № 15,  від 16 жовтня 2015 року № 17 та від 21 жовтня 2015 року № 19. 

Розглянувши вказані документи, Комісія встановила, що постановою цієї виборчої комісії від 5 жовтня 2015 року № 9 скасовано рішення про реєстрацію кандидата на вищезазначену посаду Костирі А.А. Разом з тим, Цюрупинський районний суд визнав протиправною і скасував вказану постанову та зобов?язав комісію поновити реєстрацію зазначеного кандидата.

На виконання цього рішення вказаною комісією постановою від 16 жовтня 2015 року № 17 вирішено взяти до відома зазначене судове рішення та поновити реєстрацію вказаного кандидата. Однак жодних дій, спрямованих на подальше поновлення прав кандидата, комісія не вчиняла. Більше того, 21 жовтня 2015 року вона прийняла постанову № 19, пунктом 1 якої скасувала вищевказане рішення.

Окрім того, постановами від 12 жовтня 2015 року № 14 та № 15 затверджено текст виборчих бюлетенів з виборів депутатів Новомаячківської селищної ради та Новомаячківського селищного голови для голосування у відповідних виборчих округах та їх кількість. При цьому текст виборчого бюлетеня з виборів селищного голови для голосування в єдиному одномандатному виборчому окрузі відомостей про кандидата на цю посаду Костирі А.А. не містив.

У зв?язку із викладеним Комісія зазначила, що невчинення вказаною виборчою комісією дій, спрямованих на забезпечення прав кандидата щодо участі у виборах селищного голови, порушує гарантоване Конституцією України право громадян бути обраними, зокрема, до органів місцевого самоврядування.

Відтак, з метою захисту виборчих прав суб’єктів виборчого процесу ЦВК скасувала пункт 1 постанови Новомаячківської селищної виборчої комісії Цюрупинського району Херсонської області від 21 жовтня 2015 року № 19. А також зобов?язала цю комісію до 20 години 24 жовтня 2015 року внести зміни до свого рішення щодо затвердження тексту виборчого бюлетеня з виборів селищного голови шляхом включення до нього відомостей про кандидата на цю посаду Костирі А.А.

Окрім того, комісію зобов?язано до цього ж часу забезпечити виготовлення вказаних бюлетенів з урахуванням внесених змін, а також – їх доставку усім дільничним виборчим комісіям.

Також Комісія звернула увагу зазначеної виборчої комісії на необхідність неухильного дотримання вимог виборчого законодавства та забезпечення реалізації виборчих прав громадян України під час підготовки і проведення місцевих виборів та організації своєї роботи.

Комісія розглянула окремі питання діяльності Красноармійської міської виборчої комісії Донецької області. Так, до ЦВК надійшло звернення цієї комісії в якому, серед іншого, містилася інформація про невиконання останньою постанови Донецького апеляційного адміністративного суду, якою цю комісію було зобов’язано виконати пункт 2 постанови ЦВК від 12 жовтня 2015 року № 430 "Про скасування рішення Красноармійської міської виборчої комісії Донецької області від 6 жовтня 2015 року № 5".

Було відзначено, що 12 жовтня 2015 року ЦВК своєю постановою № 430 скасувала рішення Красноармійської міської виборчої комісії від 6 жовтня 2015 року № 5 "Про відмову в скасуванні рішення Красноармійської міської виборчої комісії про реєстрацію кандидатів в депутати Красноармійської ради від Територіальної організації політичної партії "Опозиційний блок" в м. Красноармійську Донецької області". Пунктом 2 указаної постанови ЦВК Красноармійську міську виборчу комісію було зобов’язано до 13 жовтня 2015 року включно повторно розглянути питання щодо скасування рішення в частині реєстрації в багатомандатному виборчому окрузі кандидатів у депутати Красноармійської міської ради Булгакової Т.В., Скляра О.І. та Гаврильченко Г.О., включених до виборчого списку зазначеної місцевої організації партії, та, за необхідності, внести відповідні зміни до тексту виборчого бюлетеня. Проте, зазначена комісія рішення суду не виконала.

Водночас Комісія зауважила, що встановлений законом припинювальний строк для прийняття ТВК рішення стосовно скасування рішення про реєстрацію кандидата в депутати не може бути застосований у разі допущення протиправної бездіяльності територіальною виборчою комісією та у зв’язку із цим вчинення дій або прийняття рішення, спрямованих на поновлення порушених прав, на виконання рішення суду, що набрало законної сили, або рішення Центральної виборчої комісії, що є обов’язковим для виконання всіма суб’єктами виборчого процесу.

Відтак, ЦВК скасувала рішення Красноармійської міської виборчої комісії від 1 жовтня 2015 року № 4 "Про реєстрацію кандидатів у депутати Красноармійської міської ради, висунутих Територіальною організацією Політичної партії "Опозиційний блок" у місті Красноармійську Донецької області" в частині реєстрації в багатомандатному виборчому окрузі кандидатів у депутати Красноармійської міської ради Булгакової Т.В., Скляра О.І. та Гаврильченко Г.О., включених до виборчого списку Територіальної організації Політичної партії "Опозиційний блок" у місті Красноармійську, з виключенням їх виборчого списку.

Окрім того, Комісія розглянула окремі питання діяльності Маріупольської міської виборчої комісії Донецької області. Так, до ЦВК надійшло звернення цієї виборчої комісії разом з доданими до нього матеріалами, у якому повідомлялося про неотримання нею виборчих бюлетенів з виборів депутатів Маріупольської міської ради та Маріупольського міського голови для голосування у відповідних виборчих округах на чергових виборах депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів 25 жовтня  2015 року від підприємства-виготовлювача. Крім того, у зверненні повідомлялося про прийняття зазначеною комісією постанови від 23 жовтня 2015 року № 120 "Про друк бюлетенів у незалежній типографії", якою вказана комісія вирішила замовити повторний друк виборчих бюлетенів для голосування.

Враховуючи обставини, викладені в указаному зверненні, а також наявні  матеріали, Комісія зазначила, що 21 жовтня 2015 року своєю постановою № 490 "Про окремі питання діяльності Маріупольської міської виборчої комісії Донецької області" зобов’язала Маріупольську міську виборчу комісію до 22 жовтня 2015 року включно визначити не менш як трьох її членів для отримання відповідних виборчих бюлетенів в упаковці підприємства-виготовлювача від імені зазначеної виборчої комісії, отримати вказані виборчі бюлетені та передати їх відповідним районним у місті Маріуполі виборчим комісіям у встановленому порядку.

Проте, на час розгляду Комісією порушеного у звернені питання Маріупольською міською виборчою комісією не отримано виготовлені виборчі бюлетені та не передано їх відповідним районним у місті Маріуполі виборчим комісіям. Більш того, ця комісія вищевказаною постановою № 120  вирішила замовити повторний друк виборчих бюлетенів для голосування.

Водночас у звернені зауважено, що постановою Донецького окружного адміністративного суду залишеною без змін ухвалою Донецького апеляційного адміністративного суду, встановлено правомірність постанови цієї комісії від 17 жовтня 2015 року № 101 "Про друк виборчих бюлетенів та протоколів про підрахунок голосів".

Комісія зауважила, що, на сьогодні, ігнорування Маріупольською міською виборчою комісією обов’язкового до виконання рішення комісії вищого рівня призвело до незабезпечення відповідних виборчих комісій виборчими бюлетенями на чергових виборах депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів 25 жовтня  2015 року.

Допущення цією виборчою комісією такої протиправної бездіяльності може призвести до неможливості проведення виборів депутатів Маріупольської міської ради та Маріупольського міського голови 25 жовтня 2015 року та порушення гарантованого статтею 38 Конституції України права громадян вільно обирати та бути обраними до органів місцевого самоврядування.

Також Комісія зазначила, що невиконання Маріупольською міською виборчою комісією обов’язкових приписів закону та постанови ЦВК свідчить про порушення нею і її членами вимог Конституції України і законодавства України про вибори та можливу наявність у діях членів цієї комісії ознак перешкоджання реалізації виборчих прав громадян України, перешкоджання діяльності інших суб’єктів виборчого процесу та складу злочину, передбаченого статтею 157 Кримінального кодексу України.

Крім того, ЦВК звернула увагу, що виконання постанови Маріупольської міської виборчої комісії від 23 жовтня 2015 року № 120 може призвести до виготовлення бюлетенів у кількості понад передбачену частиною шостою статті 74 виборчого закону, а також спричинить нецільове використання коштів Державного бюджету України.

Відтак, Комісія встановила факт протиправної бездіяльності Маріупольської міської виборчої комісії щодо неотримання виборчих бюлетенів з виборів депутатів Маріупольської міської ради та Маріупольського міського голови для голосування у відповідних виборчих округах на чергових виборах депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів 25 жовтня  2015 року.

Також ЦВК скасувала постанову цієї комісії від 23 жовтня 2015 року № 120 "Про друк бюлетенів у незалежній типографії" та зобов’язала її до 24 жовтня 2015 року включно отримати відповідні виборчі бюлетені в упаковці підприємства-виготовлювача та передати їх відповідним районним у місті Маріуполі виборчим комісіям у встановленому порядку.

Разом з тим, ЦВК звернулася до Генеральної прокуратури України щодо проведення перевірки викладених у цій постанові обставин та вжиття заходів реагування відповідно до законодавства України.

Відділ взаємодії із засобами масової інформації
Секретаріату Центральної виборчої комісії

23.10.2015 р.