ЦВК ЗВЕРНУЛАСЬ ДО ГЕНЕРАЛЬНОЇ ПРОКУРАТУРИ УКРАЇНИ, ЗАРЕЄСТРУВАЛА ЩЕ 152 МІЖНАРОДНИХ ОФІЦІЙНИХ СПОСТЕРІГАЧІВ ТА ЗОБОВ’ЯЗАЛА МАРІУПОЛЬСЬКУ МІСЬКУ ВИБОРЧУ КОМІСІЮ ЗАБЕЗПЕЧИТИ ВИГОТОВЛЕННЯ ВИБОРЧИХ БЮЛЕТЕНІВ

16 жовтня відбулось чергове засідання Центральної виборчої комісії, яке провів Голова Комісії Михайло Охендовський.

Розглянувши відповідні звернення від іноземних держав та міжнародних організацій, Комісія зареєструвала 27 офіційних спостерігачів від Угорщини, 8 – від Литовської Республіки, 6 – від Словацької Республіки, 56 – від Українського Конгресового Комітету Америки, 46 – від Європейської мережі організацій зі спостереження за виборами (ENEMO), 9 – від Національного Демократичного Інституту Міжнародних Відносин на чергових виборах депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів, перших виборах депутатів рад об’єднаних територіальних громад та відповідних сільських, селищних, міських голів 25 жовтня 2015 року.

Таким чином, станом на 16 жовтня 2015 року загальна кількість зареєстрованих міжнародних офіційних спостерігачів на місцевих виборах складає 357 осіб. Із них – 31 особа від Королівства Данія, 27 – від Угорщини, 12 – від Федеративної Республіки Німеччина, 8 – від Литовської Республіки, 7 – від Чеської Республіки, 6 – від Словацької Республіки, 5 – від Японії, 5 – від Естонської Республіки, 95 – від БДІПЛ ОБСЄ, 72 – від Українського Конгресового Комітету Америки, 54 – від Європейської мережі організацій зі спостереження за виборами (ENEMO), 11 – від Міжнародної комісії з прав людини, 10 – від Міжнародної громадської організації "Політична ініціатива", 9 – від Національного Демократичного Інституту Міжнародних Відносин та 5 – від Комітету регіонів Європейського Союзу.

Окрім того, Комісія розглянула питання діяльності Харківської обласної виборчої комісії.

Зокрема – заяву ХАРКІВСЬКОЇ ОБЛАСНОЇ ОРГАНІЗАЦІЇ ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ "БЛОК ДАРТА ВЕЙДЕРА" та додані до неї рішення судів, у якій суб’єкт звернення просив ЦВК вжити заходів, спрямованих на поновлення його прав та прав інших суб’єктів виборчого процесу.

Було встановлено, що постановою Харківського окружного адміністративного суду, яка залишена без змін ухвалою Харківського апеляційного адміністративного суду, зокрема, скасовано рішення Харківської обласної виборчої комісії від 1 жовтня 2015 року № 72 "Про відмову у реєстрації кандидатів у депутати Харківської обласної ради, включених до виборчого списку кандидатів у депутати ХАРКІВСЬКОЇ ОБЛАСНОЇ ОРГАНІЗАЦІЇ ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ "БЛОК ДАРТА ВЕЙДЕРА" на виборах депутатів Харківської обласної ради 25 жовтня 2015 року" та зобов’язано цю комісію зареєструвати вказаних кандидатів у депутати.

Проте на момент розгляду Комісією вказаного питання Харківською обласною виборчою комісією вказані судові рішення не виконано.

ЦВК наголосила, що, зважаючи на необхідність вчинення зазначеною виборчою комісією передбачених законом дій щодо забезпечення виготовлення виборчих бюлетенів з виборів депутатів Харківської обласної ради 25 жовтня 2015 року для голосування у відповідних ТВО, подальше зволікання з виконанням нею вказаного рішення суду може унеможливити поновлення порушених прав суб’єктів виборчого процесу або спричинити значні зусилля та витрати для їх відновлення.

При цьому Комісія зазначила, що відповідно до виборчого закону виборча комісія не може прийняти рішення, яке по суті повторює рішення, визнане судом протиправним, крім випадку, коли рішення було скасовано з формальних підстав.

Відтак, ЦВК зобов’язала Харківську обласну виборчу комісію на виконання постанови Харківського окружного адміністративного суду вирішити питання щодо реєстрації  кандидата у депутати Харківської обласної ради в багатомандатному виборчому окрузі, включеного до виборчого списку ХАРКІВСЬКОЇ ОБЛАСНОЇ ОРГАНІЗАЦІЇ ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ "БЛОК ДАРТА ВЕЙДЕРА" на чергових місцевих виборах 25 жовтня 2015 року, до 17 жовтня 2015 року включно.

Разом з тим, Комісія звернула увагу цієї комісії на необхідність неухильного дотримання вимог виборчого законодавства та забезпечення реалізації виборчих прав суб’єктів виборчого процесу під час підготовки і проведення місцевих виборів.

Крім того, під час засідання було зазначено, що своїми попередніми постановами Комісія неодноразово зобов'язувала Харківську обласну виборчу комісію вирішити питання щодо реєстрації кандидатів у депутати Харківської обласної ради в багатомандатному виборчому окрузі, включених до виборчого списку Регіональної організації Політичної партії "Опозиційний блок". Проте, нехтуючи вимогами закону, вказана комісія не виконала вказаних рішень ЦВК.

Також ЦВК скасувала постанову цієї виборчої комісії від 13 жовтня 2015 року № 105, якою було дозволено розпочати друк виборчих бюлетенів для голосування з виборів депутатів Харківської обласної ради 25 жовтня 2015 року.

Крім того, 14 жовтня 2015 року своїм рішенням Комісія зобов’язала заступника голови та секретаря цієї комісії забезпечити до 13 години 15 жовтня 2015 року доставку до ЦВК оригіналів поданих до неї вищезазначеною організацією партії документів щодо реєстрації кандидатів у депутати Харківської обласної ради у багатомандатному виборчому окрузі, включених до виборчого списку цієї місцевої організації партії, на чергових місцевих виборах 25 жовтня 2015 року. Проте станом на 16 жовтня 2015 року вказані документи до ЦВК  Харківською обласною виборчою комісією не доставлено.

Разом з тим, як повідомлялося вище, на сьогодні Харківська обласна виборча комісія не виконала судові рішення, якими її було зобов'язано  зареєструвати кандидатів у депутати Харківської обласної ради, включених до виборчого списку ХАРКІВСЬКОЇ ОБЛАСНОЇ ОРГАНІЗАЦІЇ ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ "БЛОК ДАРТА ВЕЙДЕРА".

Комісія наголосила, що неналежне, несвоєчасне виконання рішень Комісії та судових рішень тягне за собою відповідальність, встановлену законом.

Натомість, як вбачається із викладених вище обставин, Харківська обласна виборча комісія неодноразово послідовно вчиняла дії та приймала рішення, які не ґрунтуються на вимогах законів України, порушують основоположні принципи і засади виборчого процесу, права суб’єктів виборчого процесу.

Центральна виборча комісія зауважила, що ігнорування Харківською обласною виборчою комісією обов’язкових до виконання рішень комісії вищого рівня та судових рішень підтверджує систематичне та грубе порушення цією комісією та її членами вимог Конституції України та законів України. Указане також свідчить про можливу наявність у діях членів Харківської обласної виборчої комісії ознак перешкоджання реалізації виборчих прав громадян України, діяльності інших суб’єктів виборчого процесу, в тому числі Центральної виборчої комісії, та складу злочину, передбаченого статтею 157 Кримінального кодексу України.

Відтак, Комісія звернулася до Генеральної прокуратури України щодо проведення перевірки викладених у цій постанові обставин та вжиття відповідно до законодавства України заходів реагування.

Окрім того, Комісія розглянула звернення Маріупольської міської виборчої комісії разом з доданими до нього матеріалами, в якому повідомлялося про незабезпечення цією виборчою комісією виготовлення виборчих бюлетенів для голосування на місцевих виборах в установлений законом строк.

ЦВК зазначила, що відповідно до виборчого закону міська виборча комісія була зобов’язана до 14 жовтня 2015 року забезпечити виготовлення виборчих бюлетенів для голосування на місцевих виборах та отримати виготовлені виборчі бюлетені в упаковці підприємства-виготовлювача на підставі акта приймання-передачі до 15 жовтня 2015 року. Невиконання Маріупольською міською виборчою комісією закону може призвести до неможливості проведення виборів депутатів Маріупольської міської ради та Маріупольського міського голови 25 жовтня 2015 року. 

Крім того, було відзначено, що встановлений законом припинювальний строк не може бути застосований у разі допущення протиправної бездіяльності ТВК та у зв’язку із цим вчинення дій чи прийняття рішення, спрямованих на поновлення порушених прав, на виконання рішення суду, що набрало законної сили, або рішення ЦВК, яке є обов’язковим для виконання всіма суб’єктами виборчого процесу, в тому числі виборчими комісіями нижчого рівня, згідно зі статтею 13 Закону України "Про Центральну виборчу комісію".

Відтак, Комісія зобов’язала Маріупольську міську виборчу комісію до 19 жовтня 2015 року включно забезпечити виготовлення виборчих бюлетенів з виборів депутатів Маріупольської міської ради Донецької області 25 жовтня 2015 року для голосування у відповідних територіальних виборчих округах та виборчих бюлетенів з виборів Маріупольського міського голови 25 жовтня 2015 року для голосування в єдиному одномандатному виборчому окрузі.

Разом з тим, ЦВК звернула увагу цієї виборчої комісії на необхідність неухильного дотримання вимог виборчого законодавства та забезпечення реалізації виборчих прав суб’єктів виборчого процесу під час підготовки і проведення місцевих виборів.

Крім того, Комісія звернулася до Генеральної прокуратури України щодо перевірки викладених вище обставин та реагування відповідно до законодавства України.

Також під час засідання Комісія розглянула окремі питання діяльності Лисичанської міської виборчої комісії Луганської області. У доповідній записці, що надійшла до ЦВК,  голова цієї комісії повідомив про бездіяльність комісії щодо визначення нею трьох членів комісії для отримання виборчих бюлетенів з виборів депутатів Лисичанської міської ради та Лисичанського міського голови 25 жовтня 2015 року для голосування у відповідних виборчих округах від імені ТВК, що може призвести до зриву голосування з указаних місцевих виборів та порушення передбачених Конституцією України виборчих прав громадян України. Крім того, при розгляді поданих до ЦВК протоколів засідань цієї комісії вбачалося, що порушене питання обговорювалося і ставилося на голосування на засіданні комісії 14 та 16 жовтня 2015 року. Натомість рішення прийнято не було через відмову в його прийнятті окремими членами вказаної комісії.

Комісія зазначила, що відповідно закону вона може з власної ініціативи у разі прийняття ТВК незаконного рішення або її бездіяльності скасувати таке рішення або прийняти відповідне рішення.

Крім того, було наголошено, що дії окремих членів цієї виборчої комісії містять ознаки правопорушення щодо перешкоджання здійсненню виборчих прав громадян.

З огляду на вищезазначене, Комісія визначила трьох членів Лисичанської міської виборчої комісії для отримання в упаковці підприємства-виготовлювача виборчих бюлетенів з виборів депутатів Лисичанської міської ради та Лисичанського міського голови 25 жовтня 2015 року для голосування у відповідних виборчих округах, а також звернула увагу вказаної виборчої комісії на необхідність неухильного дотримання вимог виборчого законодавства та забезпечення реалізації виборчих прав суб’єктів виборчого процесу під час підготовки і проведення місцевих виборів.

Разом з тим, прийнято рішення звернутися до Головного управління Міністерства внутрішніх справ України у Луганській області, прокуратури Луганської області та надіслати їм копії доповідної записки голови Лисичанської міської виборчої комісії та доданих до неї матеріалів для перевірки викладених у них обставин та реагування відповідно до законодавства України.

Окрім того, до Комісії надійшла скарга Черкаської міської організації Партії Вільних Демократів щодо порушення Черкаською міською виборчою комісією законів України, а також невиконання цією комісією постанов ЦВК від 8 жовтня 2015 року № 400 та від 12 жовтня 2015 року № 431. Зазначену скаргу було оформлено без дотримання вимог виборчого закону та повернуто суб’єктові звернення зі скаргою з відповідними роз’ясненнями.

Також, до ЦВК надійшло звернення вищевказаної організації партії щодо невиконання зазначеною комісією рішень суду та постанов ЦВК, грубого та систематичного порушення нею положень закону та прав цієї місцевої організації, а також аналогічне за змістом звернення чотирьох членів Черкаської міської виборчої комісії.

Відтак, Комісія розглянула за власною ініціативою це питання. Як відомо, зазначена виборча комісія 10 жовтня 2015 року за результатами розгляду постанови ЦВК від 8 жовтня 2015 року № 400 ухвалила постанову № 100 "Про виконання постанови Центральної виборчої комісії від 8 жовтня 2015 року № 400", протиправно виключивши зі своєї постанови від 27 вересня 2015 року № 26 "Про реєстрацію кандидатів в депутати Черкаської міської ради на виборах 25 жовтня 2015 року" пункти 1 та 2 резолютивної частини про реєстрацію тридцяти одного кандидата у депутати Черкаської міської ради, включених до виборчого списку вказаної  організації партії, та видачу їм посвідчень, чим фактично скасувала реєстрацію цих кандидатів в непередбачений законом спосіб.

Враховуючи незаконність цього рішення, ЦВК постановою від 12 жовтня 2015 року № 431 його скасувала, повторно зобов’язала цю виборчу комісію у строк до 13 жовтня 2015 року включно вирішити питання щодо реєстрації кандидатами у депутати Черкаської міської ради дванадцяти осіб, з урахуванням виправлених помилок та неточностей в поданих документах. А також – внести зміни до тексту виборчого бюлетеня для голосування в багатомандатному виборчому окрузі з виборів Черкаської міської ради в частині відповідних територіальних виборчих округів.

 Станом на 14 жовтня 2015 року вказаною виборчою комісією постанови ЦВК належним чином виконані не були. Внаслідок цього Комісія встановила факт систематичного порушення цією комісією вимог Конституції України і законів України та постановою від 14 жовтня 2015 року № 441 достроково припинила повноваження усього її складу.

Разом з тим, до Комісії факсимільним зв’язком надійшла копія постанови Черкаської міської виборчої комісії від 13 жовтня 2015 року № 117 "Про виконання постанови Центральної виборчої комісії від 12 жовтня 2015 року № 431". З її мотивувальної частини вбачалося, що документи, зокрема автобіографії зазначених дванадцяти осіб, включених до виборчого списку зазначеної міської організації, виправлено та відповідають вимогам закону.

Разом з тим, замість вирішення питання щодо реєстрації цих дванадцяти осіб на виконання постанови ЦВК комісія вийшла за межі покладеного на неї зобов’язання і переглянула всі документи, подані цією організацією партії 24 вересня 2015 року для реєстрації кандидатів у депутати. Та встановила відсутність копії рішення вищого керівного органу партії про участь її місцевих організацій у відповідних місцевих виборах. Такий висновок указана комісія зробила на підставі неналежного, на її думку, підписання та оформлення копії відповідного рішення.

Встановивши відсутність одного з документів, необхідних для реєстрації кандидатів, включених до виборчого списку місцевої організації партії, Черкаська міська виборча комісія визначила, що в неї  "були відсутні підстави приймати рішення про реєстрацію кандидатів в депутати, включених до виборчого списку Черкаської міської організації Партії Вільних Демократів" та прийняла рішення внести зміни до своєї постанови від 27 вересня 2015 року № 26 шляхом виключення пунктів 1 та 2 з її резолютивної частини.  Тим самим удруге, як і постановою від 10 жовтня 2015 року № 100, скасованою Комісією, фактично скасувала реєстрацію кандидатів зазначеної організації партії у не передбачений законом спосіб.

Зважаючи, що під час розгляду документів, поданих цією організацією для реєстрації кандидатів у депутати Черкаської міської ради та Черкаського міського голови, виборча комісія не встановила в них інших недоліків, ніж відсутність відомостей в автобіографіях дванадцяти осіб, у неї були відсутні правові підстави для повторного розгляду всіх поданих документів.

Крім того, до Комісії надійшла довідка зазначеної виборчої комісії, в якій ішлося, зокрема, про ухвалення нею 12 – 13 жовтня 2015 року постанов про повторне жеребкування щодо визначення номерів місцевих організацій партій для розміщення їх назв у виборчому бюлетені для голосування в багатомандатному виборчому окрузі з виборів депутатів Черкаської міської ради, про внесення змін до тексту виборчого бюлетеня для голосування в багатомандатному виборчому окрузі з виборів депутатів Черкаської міської ради та для голосування в єдиному виборчому окрузі з виборів Черкаського міського голови. А також – про внесення змін до постанови від 27 вересня 2015 року № 24 "Про реєстрацію кандидата на посаду Черкаського міського голови".

Проте на неодноразові запити ЦВК щодо надання копій зазначених постанов Черкаська міська виборча комісія документів не надала.

Натомість, як вбачалося із викладених вище обставин, ця виборча комісія неодноразово послідовно та умисно вчиняла дії та ухвалювала рішення, які не ґрунтуються на вимогах закону, суперечать прийнятим Комісією рішенням та порушують права суб’єктів виборчого процесу.

Також Комісія зауважила, що невиконання вказаною комісією обов’язкових до виконання рішень комісії вищого рівня підтверджує систематичне та грубе порушення нею та її членами вимог Конституції України та виборчого законодавства України та вбачає наявність у діях членів Черкаської міської виборчої комісії ознак перешкоджання реалізації виборчих прав громадян України, а також діяльності інших суб’єктів виборчого процесу, в тому числі ЦВК, та складу злочину, передбаченого статтею 157 Кримінального кодексу України.

Враховуючи викладене, Комісія скасувала постанову Черкаської міської виборчої комісії від 13 жовтня 2015 року № 117 "Про виконання постанови Центральної виборчої комісії від 12 жовтня 2015 року № 431".

Також вказану комісію зобов?язано  доставити до ЦВК належним чином завірені копії своїх постанов від 12 жовтня 2015 року про повторне жеребкування щодо визначення номерів місцевих організацій партій для розміщення їх назв у виборчому бюлетені для голосування в багатомандатному виборчому окрузі з виборів депутатів Черкаської міської ради, про внесення змін до тексту виборчого бюлетеня для голосування в багатомандатному виборчому окрузі з виборів депутатів Черкаської міської ради, про внесення змін до тексту виборчого бюлетеня для голосування в єдиному виборчому окрузі з виборів Черкаського міського голови, а також від 13 жовтня 2015 року № 118 про внесення змін до постанови від 27 вересня 2015 року № 24 "Про реєстрацію кандидата на посаду Черкаського міського голови" в строк до 18 жовтня 2015 року включно.

Крім того, ЦВК зобов?язала зазначену комісію у строк до 18 жовтня 2015 року включно вирішити питання щодо реєстрації кандидатами в депутати Черкаської міської ради дванадцяти осіб, включених до виборчого списку Черкаської міської організації Партії Вільних Демократів, з урахуванням виправлення помилок і неточностей у поданих документах. А також – внести зміни до тексту виборчого бюлетеня для голосування в багатомандатному виборчому окрузі з виборів Черкаської міської ради в частині відповідних територіальних виборчих округів.

Разом з тим, Комісія звернулася до Генеральної прокуратури України щодо перевірки викладених вище обставин та реагування відповідно до законодавства України.

На завершення засідання внесено зміни до складу деяких територіальних виборчих комісій, що здійснюють підготовку та проведення місцевих виборів, сформованого постановою ЦВК від 6 вересня 2015 року № 230 "Про формування складу обласних, районних (крім районів в Автономній Республіці Крим), міських (міст обласного значення та міста Києва), районних у місті Києві виборчих комісій, що здійснюють підготовку та проведення місцевих виборів".

Відділ взаємодії із засобами масової інформації
Секретаріату Центральної виборчої комісії

16.10.2015 р.