11 квітня набрав чинності Закон України «Про всеукраїнський референдум» і Український народ отримав механізм безпосереднього вирішення важливих питань загальнодержавного значення.
Так, на референдумі можуть бути затвердженні зміни до розділів Конституції України, які регулюють основи конституційного ладу, засади проведення виборів, референдумів, процедури внесення змін до Основного Закону України.
Також своїм рішенням громадяни України можуть затвердити прийнятий Верховною Радою України закон про ратифікацію міжнародного договору про зміну території України.
Ще одне можливе питання всеукраїнського референдуму – проєкт закону про втрату чинності законом України або окремими його положеннями.
І нарешті найбільша категорія питань, що можуть бути винесені на всеукраїнські референдуми, – це питання загальнодержавного значення, тобто питання, вирішення яких впливає на долю всього Українського народу та матиме загальносуспільний інтерес.
Водночас Закон установлює обмеження щодо предмету всеукраїнських референдумів. На референдум не може бути винесене питання, яке:
Питання із останніх двох категорій (проєкти законів про втрату чинності законом України, окремими його положеннями та питання загальнодержавного значення) можуть виноситись на референдуми за ініціативою самих же громадян (не менше 3 мільйонів).
Отже, найбільш соціально активні та небайдужі до суспільних проблем громадяни отримали можливість виступити агітаторами та організаторами збору підписів на підтримку відповідних ініціатив.
Окрему увагу ініціаторам референдуму варто звернути на вимоги до формулювання тексту питання (стаття 19 Закону). Недотримання цих вимог матиме наслідком відмову в реєстрації ініціативної групи, тобто стане перешкодою для початку процедури збору підписів.
Також якщо громадянин вважатиме, що ініційоване питання є дійсно важливим, він може підтримати таку ініціативу не тільки шляхом проставляння свого підпису в підписному листі, а й шляхом здійснення внеску до фонду ініціативної групи. Такий внесок не може перевищувати чотирьохсот розмірів мінімальної заробітної плати. Станом на сьогодні – це 2 млн 400 тисяч гривень.
На всеукраїнському референдумі громадяни України матимуть можливість користуватися правами та гарантіями аналогічними до тих, якими вони користуються на виборах: взяти участь у голосуванні (це право матимуть усі громадяни, яким на день голосування виповнилося вісімнадцять років і які не визнані в установленому законом порядку недієздатними), у роботі комісій з всеукраїнського референдуму як їх члени, а також у проведенні агітації всеукраїнського референдуму, здійсненні спостереження за проведенням всеукраїнського референдуму тощо.
Важливо, що на референдумі, як і під час виборчого процесу, виборцям з фізичними вадами, з інвалідністю буде гарантовано безперешкодний доступ до приміщення дільничної комісії та приміщення для голосування, можливість скористатися допомогою іншого виборця під час заповнення бюлетеня. Також передбачено доступні формати офіційних інформаційних матеріалів, титрування та/або переклад агітаційних матеріалів в електронних (аудіовізуальних) ЗМІ на українську жестову мову.
Загалом цей Закон зацікавить громадські організації, оскільки надає їм право стати суб’єктам процесу референдуму. Такі організації матимуть можливість вести агітацію, сформувати фонд, із якого вона буде фінансуватися, подати кандидатури до складу окружних та дільничних комісій із всеукраїнського референдуму, зареєструвати своїх офіційних спостерігачів.
І насамкінець, рішення Українського народу, прийняті на референдумі, будуть обов’язковими. Це стосуватиметься і рішення про підтримку певної ідеї, принципу врегулювання відповідних відносин, на основі яких Кабінет Міністрів України повинен буде розробити законопроєкт, а Верховна Рада України – розглянути його. Якщо Уряд чи парламент бездіятимуть, то будь-який виборець матиме право звернутися на них із позовом до суду.
Володимир Перепелюк, член Комісії