7 червня відбулось чергове засідання Центральної виборчої комісії, яке провів Голова Комісії Володимир Шаповал.
23 травня 2011 року до Центральної виборчої комісії надійшли подання заступника голови Яворівської районної ради, голови Дрогобицької районної ради та Хмельницького міського голови, а 26 травня 2011 року – голови Самбірської районної ради щодо реєстрації ініціативних груп всеукраїнського референдуму за народною ініціативою та документи проведених зборів громадян України щодо утворення відповідних ініціативних груп всеукраїнського референдуму за народною ініціативою.
Учасниками зазначених зборів схвалено пропозицію про проведення всеукраїнського референдуму за народною ініціативою та затверджено формулювання питання, яке пропонується винести на всеукраїнський референдум: "Чи підтримуєте Ви заборону купівлі-продажу земель сільськогосподарського призначення і пов’язане у зв’язку з цим внесення відповідних змін до Земельного кодексу України?"
Здійснивши в межах своїх повноважень перевірку відповідності Конституції України предмета всеукраїнського референдуму за народною ініціативою, який запропоновано на вищевказаних зборах громадян України, Комісія зокрема зазначила, що відповідно до статті 22 Основного Закону України конституційні права і свободи гарантуються і не можуть бути скасовані. При прийнятті нових законів або внесенні змін до чинних законів не допускається звуження змісту та обсягу існуючих прав і свобод.
У Рішенні Конституційного Суду України від 22 вересня 2005 року № 5-рп/2005 у справі про постійне користування земельними ділянками викладено правову позицію, за якою звуження змісту та обсягу прав і свобод є їх обмеженням.
Статтею 64 Основного Закону України встановлено, що конституційні права і свободи людини і громадянина не можуть бути обмежені, крім випадків, передбачених Конституцією України.
Водночас було зазначено, що згідно з пунктом 15 Розділу X Земельного кодексу України до набрання чинності законами України про державний земельний кадастр та про ринок земель, але не раніше 1 січня 2012 року, не допускається купівля-продаж земельних ділянок сільськогосподарського призначення.
Однак таке обмеження є тимчасовим, а не безумовним, і встановлюється з метою впорядкування відповідних правовідносин, а отже, спрямоване на забезпечення належних умов реалізації конституційного права власності на землю.
Таким чином, питання затверджене зазначеними зборами громадян,не може бути винесене на всеукраїнський референдум за народною ініціативою як таке, що не відповідає Конституції України.
Також перевіркою відповідності поданих до Центральної виборчої комісії документів вимогам Закону про український та місцеві референдуми та Роз’ясненню щодо утворення та реєстрації ініціативних груп всеукраїнського референдуму, затвердженого постановою ЦВК від 26 грудня 2008 року № 77, дотримання якого є обов’язковим для всіх суб’єктів відповідного процесу референдуму, встановлено, що документи вищезазначених зборів не відповідають вимогам Закону та Роз’ясненню.
Відтак, Комісія відмовила в реєстрації ініціативних груп всеукраїнського референдуму за народною ініціативою, утворених на зборах громадян України, що відбулися 13, 14, 15 та 16 травня 2011 року відповідно в місті Новояворівськ Яворівського району Львівської області, місті Самбір Львівської області, місті Липовець Вінницької області, селищі Волоща Дрогобицького району Львівської області та місті Хмельницькому.
За період з грудня 2010 року до травня 2011 року до Центральної виборчої комісії надійшли численні звернення щодо порушення Рокитнівською селищною виборчою комісією Рокитнівського району Рівненської області вимог Закону України "Про вибори депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, місцевих рад та сільських, селищних, міських голів", а також інших законів України під час встановлення результатів виборів Рокитнівського селищного голови.
Здійснивши за власною ініціативою в межах своїх повноважень розгляд зазначених документів, Комісія встановила, що суд неодноразово визнавав протиправними дії та скасовував рішення Рокитнівської селищної виборчої комісії щодо встановлення підсумків голосування та результатів виборів Рокитнівського селищного голови.
Натомість цією виборчою комісією 23 травня 2011 року знову складено протокол про підсумки голосування в одномандатному виборчому окрузі з виборів селищного голови, яким встановлено, що найбільшу кількість голосів виборців подано за Басича В.Г., та прийнято постанову № 13 про визнання його обраним Рокитнівським селищним головою.
Комісія вважає, що під час встановлення підсумків голосування та результатів виборів Рокитнівського селищного голови після набрання законної сили рішеннями судів Рокитнівська селищна виборча комісія не дотримувалася вимог Закону, а також неправомірно прийняла рішення, які по суті повторюють рішення, визнані судом протиправними, що суперечить вимогам частини восьмої статті 90 Закону.
ЦВК дійшла висновку, що вищезазначена виборча комісія не забезпечила належне виконання вимог виборчого законодавства України при організації і проведенні виборів селищного голови.
За підсумками розгляду відповідного питання, Комісія визнала неправомірними дії Рокитнівської селищної виборчої комісії щодо складення 23 травня 2011 року протоколу (уточнений) про підсумки голосування в одномандатному виборчому окрузі з виборів селищного голови та скасувала постанову цієї виборчої комісії від 23 травня 2011 року № 13 "Про визнання обраним селищним головою смт Рокитне".
Також було встановлено факт грубого та систематичногопорушення Конституції України та Закону України "Про вибори депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, місцевих рад та сільських, селищних, міських голів" Рокитнівською селищною виборчою комісією та вирішено достроково припинити повноваження всього її складу.
ЦВК зобов’язала Рокитнівську районну виборчу комісію протягом двох днів затвердити новий склад Рокитнівської селищної виборчої комісії, який має на підставі існуючих протоколів дільничних виборчих комісій від 1 листопада 2011 року встановити результати виборів Рокитнівського селищного голови з урахуванням судових рішень, які набрали законної сили, відповідно до вимог законодавства.
Разом з тим, Комісія звернула увагу нового складу Рокитнівської селищної виборчої комісії (після його затвердження) на необхідність неухильного дотримання вимог виборчого законодавства України та забезпечення реалізації виборчих прав громадян України під час організації підготовки та проведення місцевих виборів, а також на неухильне дотримання вимог інших законів України щодо забезпечення організації роботи комісії.
Комісія розглянула особисті заяви про складення повноважень голів територіальних виборчих комісій, секретаря ТВК та члена комісії. За підсумками цього розгляду ЦВК внесла окремі зміни до складу ТВК, що здійснюють підготовку та проведення місцевих виборів, сформованого відповідно до постанови Центральної виборчої комісії від 15 вересня 2010 року № 355 "Про формування складу обласних, районних (крім районів в Автономній Республіці Крим), міських (міст обласного значення, міст Києва та Севастополя), районних у місті Севастополі виборчих комісій, що здійснюють підготовку та проведення місцевих виборів".
Зокрема, у двох регіонах достроково припинено повноваження або звільнено від виконання обов’язків без припинення членства в комісії 2 голів ТВК, 1 секретаря комісії та 1 члена територіальної виборчої комісії.
Також, під час засідання розглянуто поточне питання функціонування Державного реєстру виборців.
Відділ взаємодії із засобами масової інформації
Секретаріату Центральної виборчої комісії
07.06.2011 р.