9 жовтня відбулось чергове засідання Центральної виборчої комісії, яке провів Голова Комісії Михайло Охендовський.

Розглянувши відповідні звернення, Комісія зареєструвала 31 офіційного спостерігача від Королівства Данія на чергових виборах депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів, перших виборах депутатів рад об’єднаних територіальних громад та відповідних сільських, селищних, міських голів 25 жовтня 2015 року, а також скасувала реєстрацію 1 офіційного спостерігача від Бюро демократичних інститутів і прав людини Організації з безпеки та співробітництва в Європі.

Таким чином, станом на 9 жовтня 2015 року загальна кількість зареєстрованих міжнародних офіційних спостерігачів на місцевих виборах складає 155 осіб. Із них – 31 особа від Королівства Данія, 5 – від Естонської Республіки, 95 – від БДІПЛ ОБСЄ, 16 – від Українського Конгресового Комітету Америки та 8 – від Європейської мережі організацій зі спостереження за виборами (ENEMO).

Внесено зміни до постанов ЦВК від 9 вересня 2015 року № 239 та від 21 вересня 2015 № 356.

Як повідомлялось, Комісія своєю постановою 8 жовтня 2015 року № 401 скасувала постанову Слов’янської міської виборчої комісії від 8 жовтня 2015 року № 42 "Про відмову в реєстрації кандидата на посаду міського голови від Політичної Партії "Опозиційний Блок" Ляха В.М." та зобов’язала голову комісії забезпечити доставку до ЦВК оригіналів поданих до цієї комісії документів щодо реєстрації вказаного кандидата.

Відтак, розглянувши відповідні документи, що надійшли до ЦВК, Комісія зареєструвала кандидата на посаду Слов’янського міського голови Ляха Вадима Михайловича, 16 березня 1973 року народження, громадянина України, освіта вища, члена Політичної партії "Опозиційний блок", заступника директора приватного підприємства "Істочник", проживає в місті Слов’янськ Донецької області, суб’єкт висування – Територіальна організація Політичної партії "Опозиційний блок" у місті Слов’янськ Донецької області.

Разом з тим, Слов’янську міську виборчу комісію зобов’язано видати представнику Територіальної організації Політичної партії "Опозиційний блок" у місті Слов’янськ посвідчення кандидата на посаду міського голови встановленої форми, а також – до 10 жовтня 2015 року включно внести відповідні зміни до свого рішення щодо затвердження тексту виборчого бюлетеня з виборів Слов’янського міського голови для голосування в єдиному одномандатному виборчому окрузі.

До ЦВК 9 жовтня 2015 року надійшла постанова Харківської обласної виборчої комісії від 8 жовтня 2015 року № 91 "Про вирішення питання щодо реєстрації кандидатів у депутати Харківської обласної ради в багатомандатному виборчому окрузі, включених до виборчого списку Регіональної організації Політичної партії "Опозиційний блок" в Харківській області, та представника цієї місцевої організації політичної партії у Харківській обласній виборчій комісії з правом дорадчого голосу", якою місцевій організації цієї партії відмовлено в реєстрації кандидатів у депутати Харківської обласної ради в багатомандатному виборчому окрузі, включених до виборчого списку місцевої організації партії, а повноваження представника вказаної місцевої організації партії в територіальній виборчій комісії з правом дорадчого голосу вирішено вважати припиненими.

Розглянувши вказану постанову, Комісія зазначила, що 7 жовтня 2015 року вона прийняла постанову № 395, якою скасувала аналогічну постанову Харківської обласної виборчої комісії від 1 жовтня 2015 року № 77 та зобов’язала цю комісію в строк до 8 жовтня 2015 року включно вирішити питання щодо реєстрації кандидатів у депутати Харківської обласної ради в багатомандатному виборчому окрузі, включених до виборчого списку Регіональної організації Політичної партії "Опозиційний блок" в Харківській області, та представника цієї місцевої організації політичної партії у Харківській обласній виборчій комісії з правом дорадчого голосу відповідно до вимог закону. ЦВК зазначила, що, прийнявши постанову від 8 жовтня 2015 року № 91, Харківська обласна виборча комісія грубо порушила гарантоване статтею 38 Конституції України право громадян вільно обирати та бути обраними до органів місцевого самоврядування, положення Законів України "Про місцеві вибори" та "Про Центральну виборчу комісію".

Відтак, Комісія встановила факт одноразового грубого порушення Харківською обласною виборчою комісією Конституції України і Закону України "Про місцеві вибори" та достроково припинила повноваження усього її складу.

Разом з тим, встановлено, що місцеві організації політичних партій, про утворення депутатських фракцій яких оголошено на першій черговій сесії Верховної Ради України поточного скликання, а також зареєстровані в установленому законом порядку у відповідній адміністративно-територіальній одиниці місцеві організації політичних партій, які мають право подання кандидатур до складу цієї виборчої комісії, можуть не пізніше 24  години 11 жовтня 2015 року подати до ЦВК кандидатури для включення до складу зазначеної комісії.

Також Комісія скасувала вищевказану постанову Харківської обласної виборчої комісії від 8 жовтня 2015 року № 91.

Крім того, Харківську обласну виборчу комісію після сформування її нового складу зобов’язано до 13 жовтня 2015 року включно вирішити питання щодо реєстрації кандидатів у депутати Харківської обласної ради в багатомандатному виборчому окрузі, включених до виборчого списку Регіональної організації Політичної партії "Опозиційний блок" в Харківській області, та представника цієї місцевої організації політичної партії у Харківській обласній виборчій комісії з правом дорадчого голосу відповідно до вимог Закону України "Про місцеві вибори".

До ЦВК надійшла скарга Чубар О.Д. на бездіяльність Маріупольської міської виборчої комісії Донецької області та доповнення до неї. Суб?єкт звернення зі скаргою серед іншого просив скасувати постанову цієї виборчої комісії від 6 жовтня 2015 року № 77 "Про розгляд звернення від 05.10.2015 року представника політичної партії "Радикальна партія Олега Ляшка" Овчаренка П.О." Враховуючи, що зазначену скаргу оформлено без дотримання вимог законодавства про місцеві вибори, її було повернуто суб?єктові звернення зі скаргою з відповідними роз?ясненнями.

Разом з тим, Комісія розглянула зазначену скаргу за власною ініціативою. Як вбачалося з доданої до скарги вищевказаної постанови Маріупольської міської виборчої комісії від 6 жовтня 2015 року № 77, ця комісія, вважаючи факт грубого порушення законодавства України про місцеві вибори Чубар О.Д.,  встановленим "призупинила повноваження Чубар О.Д. як члена і голови Жовтневої районної виборчої комісії шляхом виключення її з членів Жовтневої районної виборчої комісії". ЦВК зауважила, що приписами закону не передбачено прийняття виборчою комісією рішення про призупинення повноважень члена комісії чи про виключення особи з її членів.

Окрім того, Комісія зазначила, що вказану постанову прийнято за результатами розгляду скарги Овчаренка П.О., яка була додана до скарги Чубар О.Д. Із неї вбачалося, що вона оформлена без дотримання вимог законодавства про місцеві вибори, а відтак полягала поверненню суб?єкту розгляду зі скаргою без розгляду. Натомість, на порушення вимог виборчого законодавства вказаною комісією скаргу розглянуто на її засіданні та прийнято зазначену постанову.

Враховуючи викладене, ЦВК скасувала постанову Маріупольської міської виборчої комісії від 6 жовтня 2015 року № 77 "Про розгляд звернення від 05.10.2015 року представника політичної партії "Радикальна партія Олега Ляшка" Овчаренка П.О." та зобов?язала вказану комісію вирішити питання щодо скарги Овчаренка П.О. Окрім того, Комісія звернула увагу цієї міської виборчої комісії на необхідність неухильного дотримання вимог виборчого законодавства та забезпечення реалізації виборчих прав громадян України під час організації та проведення місцевих виборів.

Також Комісія розглянула постанови Маріупольської міської виборчої комісії від 7 жовтня 2015 року № 81 – 84, які було прийнято нею за результатами розгляду скарг низки суб’єктів виборчого процесу. Також було розглянуто відповідні скарги та виявлено, що вони були оформлені без додержання відповідних вимог виборчого закону та підлягали поверненню суб’єктам звернення зі скаргами без розгляду.

Натомість, Маріупольською міською виборчою комісією скарги було розглянуто та прийнято відповідні постанови, які не містили належного обгрунтування щодо підстав для їх задоволення, що свідчило про порушення нею законодавства.

Відтак, ЦВК скасувала вищезазначені постанови Маріупольської міської виборчої комісії та зобов’язала її вирішити питання щодо скарг з урахуванням положень виборчого закону.

Разом з тим, Комісія також звернула увагу цієї комісії на необхідність неухильного дотримання вимог виборчого законодавства та забезпечення реалізації виборчих прав громадян України під час підготовки та проведення місцевих виборів.

Крім того, ЦВК вирішила звернутися до Міністерства внутрішніх справ України та передати йому копії зазначених постанов для перевірки та реагування відповідно до законодавства України.

Також до ЦВК надійшла постанова Маріупольської міської виборчої комісії від 8 жовтня 2015 року № 94 "Про зміну керівного складу чотирьох районних комісій міста Маріуполя". Згідно з нею зазначена комісія "у зв?язку з ігноруванням районними комісіями постанов №№ 81, 82, 83, 84 від 07.10.2015 року" вирішила "змінити керівний склад чотирьох районних в місті Маріуполі комісій – Іллічівської, Приморської, Жовтневої, Орджонікідзевської". А також – "звернутися до всіх суб?єктів подання з проханням до ранку 09.10.2015 року надати подання про заміну голів, заступників та секретарів вищевказаних комісій".

Розглянувши зазначену постанову, Комісія встановила, що рішення про зміну керівного складу вказаних районних виборчих комісій Маріупольська міська виборча комісія прийняла за відсутності передбачених законодавством про місцеві вибори підстав.

Відтак, з метою здійснення контролю за дотриманням та однаковим застосуванням законів України та принципів виборчого процесу, недопущення порушення виборчих прав громадян ЦВК скасувала постанову Маріупольської міської виборчої комісії від 8 жовтня 2015 року № 94 "Про зміну керівного складу чотирьох районних комісій міста Маріуполя". Встановивши факт одноразового грубого порушення цією комісією вимог Закону України "Про місцеві вибори", Комісія достроково припинила повноваження усього її складу.

Разом з тим, встановлено, що місцеві організації політичних партій, про утворення депутатських фракцій яких оголошено на першій сесії Верховної Ради України поточного скликання, а також зареєстровані в установленому законом порядку у відповідній адміністративно-територіальній одиниці місцеві організації політичних партій, які мають право подання кандидатур до складу вказаної комісії, можуть не пізніше 24 години 11 жовтня 2015 року подати до ЦВК кандидатури для включення до її складу.

До ЦВК надійшли заяви Партії "Відродження" та Одеської обласної організації Партії "Відродження" щодо прийняття Одеською обласною виборчою комісією постанов від 29 вересня 2015 року № 21 – 47, якими 27 особам відмовлено в реєстрації кандидатами в депутати Одеської обласної ради в багатомандатному виборчому окрузі, включеними до виборчого списку кандидатів у депутати Одеської обласної організації Партії "Відродження". У заявах суб’єкти звернення, вказуючи на невідповідність зазначених рішень вимогам виборчого закону, просили ЦВК у межах передбачених законом повноважень вжити вичерпних заходів, спрямованих на сприяння в реалізації виборчих прав, гарантованих Конституцією України та законами України, встановити одноразове грубе порушення Одеською обласною виборчою комісією Закону України "Про місцеві вибори", достроково припинити повноваження всього складу цієї комісії та прийняти рішення про утворення її у новому складі.

Розглянувши наявні матеріали, ЦВК встановила, що, на виконання рішень Одеського окружного адміністративного суду та Одеського апеляційного адміністративного суду, Одеська обласна виборча комісія ухвалила постанову від 8 жовтня 2015 року № 89, якою зареєструвала зазначених осіб кандидатами в депутати в багатомандатному виборчому окрузі з виборів депутатів Одеської обласної ради, а відтак – поновила порушені права суб’єктів виборчого процесу, виконавши рішення суду. Відтак, у ЦВК відсутні підстави для задоволення вимог вищевказаних заяв. 

Разом з тим, Комісія звернула увагу Одеської обласної виборчої комісії на необхідність неухильного дотримання вимог виборчого законодавства та забезпечення реалізації виборчих прав громадян України під час підготовки і проведення місцевих виборів та організації своєї роботи.

Крім того, Комісія розглянула звернення Новороздільської міської організації Політичної партії "КОНКРЕТНИХ СПРАВ" стосовно дострокового припинення повноважень усього складу Новороздільської міської виборчої комісії Львівської області, постанови Львівського окружного адміністративного суду та Львівського апеляційного адміністративного суду. А також – пояснення Новороздільської міської виборчої комісії, з яких вбачається, що виборчою комісією повторно не було розглянуто заяву зазначеної місцевої організації партії  про реєстрацію кандидатів у депутати в багатомандатному виборчому окрузі з виборів депутатів Новороздільської міської ради Львівської області на місцевих виборах 25 жовтня 2015 року.

Вивчивши наявні матеріали, Комісія встановила, що зазначена виборча комісія постановою від 30 вересня 2015  року № 8 відмовила в реєстрації кандидатів у депутати Новороздільської міської ради в багатомандатному виборчому окрузі, включених до виборчого списку Новороздільської міської організації Політичної партії "КОНКРЕТНИХ СПРАВ".

Ухвалами судів цю постанову визнано протиправною, скасовано та зобов’язано Новороздільську міську виборчу комісію повторно розглянути заяву Новороздільської міської організації Політичної партії "КОНКРЕТНИХ СПРАВ" про реєстрацію кандидатів у депутати в багатомандатному виборчому окрузі з виборів депутатів Новороздільської міської ради на місцевих виборах 25 жовтня 2015 року.

Однак вказана виборча комісія не виконала рішення судів. При цьому ЦВК взяла до уваги, що, враховуючи необхідність вчинення цією комісією передбачених законом дій щодо забезпечення виготовлення виборчих бюлетенів для голосування у відповідному виборчому окрузі, подальше зволікання з виконанням нею рішення суду може унеможливити поновлення порушених прав суб’єктів виборчого процесу або спричинити значні зусилля та витрати для їх відновлення. Зокрема, 8 жовтня 2015 року Новороздільська міська виборча комісія затвердила текст виборчого бюлетеня, не розглянувши питання щодо виконання постанови Львівського окружного адміністративного суду.

З огляду на вищезазначене, Комісія встановила факт одноразового грубого порушення Новороздільською міською виборчою комісією вимог Конституції України і законів України та достроково припинила повноваження усього її складу.

Встановлено, що місцеві організації політичних партій, про утворення депутатських фракцій яких оголошено на першій черговій сесії Верховної Ради України поточного скликання, а також зареєстровані в установленому законом порядку у відповідній адміністративно-територіальній одиниці місцеві організації політичних партій, які мають право подання кандидатур до складу цієї виборчої комісії, можуть не пізніше 24 години 11 жовтня 2015 року подати до Центральної виборчої комісії кандидатури для включення до складу зазначеної комісії.

Комісія зобов’язала Новороздільську міську виборчу комісію після сформування її нового складу на виконання рішення суду до 13 жовтня 2015 року включно вирішити питання щодо реєстрації кандидатів у депутати в багатомандатному виборчому окрузі, висунутих Новороздільською міською організацією Політичної партії "КОНКРЕТНИХ СПРАВ".

Разом з тим, враховуючи інформацію, яка містилася у зверненні, про втручання у роботу Новороздільської міської виборчої комісії невідомих осіб, ЦВК вирішила звернутися до Міністерства внутрішніх справ України та передати йому копію звернення Новороздільської міської організації Політичної партії "КОНКРЕТНИХ СПРАВ" з доданими до нього матеріалами для перевірки викладених у них обставин та реагування відповідно до законодавства України.

До ЦВК надійшло звернення Бобринецької міської виборчої комісії Кіровоградської області щодо можливості балотування Кравченка Л.Г. кандидатом на посаду Бобринецького міського голови, висунутого шляхом самовисування.

Розглянувши вказане звернення, Комісія встановила, що вищевказана виборча комісія 23 вересня 2015 року постановою № 10 зареєструвала зазначену  особу кандидатом на посаду Бобринецького міського голови на перших місцевих виборах, який балотувався шляхом самовисування. Після цього 29 вересня 2015 року постановою № 16 зареєструвала його ж кандидатом у депутати в багатомандатному виборчому окрузі з виборів Бобринецької міської ради, включеним до виборчого списку Бобринецької районної організації Політичної партії "Соціалісти". Після надходження до Бобринецької міської виборчої комісії відповідної заяви Кравченка Л.Г. комісія постановою від 2 жовтня 2015 року № 27 скасувала своє рішення в частині реєстрації його як кандидата в депутати в багатомандатному виборчому окрузі, включеного до виборчого списку Бобринецької районної організації Політичної партії "Соціалісти", з виключенням його із вказаного виборчого списку.

За результатами розгляду вказаного звернення ЦВК зазначила, що, відповідно до виборчого законодавства, після надходження заяви Кравченка Л.Г. вищевказана комісія повинна була прийняти рішення про скасування реєстрації такої особи як кандидата на посаду міського голови та про скасування свого рішення в частині реєстрації такої особи в багатомандатному виборчому окрузі як окремого кандидата в депутати, включеного до виборчого списку місцевої організації партії, з виключенням його з виборчого списку. Крім того, строк на прийняття цією комісією відповідного рішення щодо Кравченка Л.Г. на сьогодні минув.

За таких обставин Комісія звернула увагу Бобринецької міської виборчої комісії на необхідність неухильного дотримання вимог виборчого законодавства під час організації підготовки і проведення місцевих виборів.

На завершення засідання внесено зміни до складу деяких територіальних виборчих комісій, що здійснюють підготовку та проведення місцевих виборів, сформованого постановою ЦВК від 6 вересня 2015 року № 230 "Про формування складу обласних, районних (крім районів в Автономній Республіці Крим), міських (міст обласного значення та міста Києва), районних у місті Києві виборчих комісій, що здійснюють підготовку та проведення місцевих виборів".

Відділ взаємодії із засобами масової інформації
Секретаріату Центральної виборчої комісії

9.10.2015 р.