З 22 по 26 січня 2007 року на запрошення офісу Координатора ОБСЄ в Україні делегація Центральної виборчої комісії у складі Голови Комісії Я.В. Давидовича, членів Комісії Ж.І. Усенко-Чорної, О.М. Чупахіна та заступника начальника управління інформатизації Секретаріату Комісії О.В. Стельмаха перебувала у Брюсселі, Королівство Бельгія.
Головною метою відрядження було вивчення бельгійського досвіду в організації електронного обліку виборців, використанні новітніх технологій під час голосування й підрахунку голосів, використанні автоматизованої системи голосування.
Протягом перебування в Королівстві Бельгія члени делегації мали низку цікавих і пізнавальних контактів. Зокрема, корисними були консультативні зустрічі з представниками Колегії експертів, головним радником Департаменту комітету фінансування політичних партій та обмеження виборчих витрат, членами Комітету внутрішніх справ Палати представників, представниками Генерального департаменту з питань установ та населення Міністерства внутрішніх справ Бельгії та місцевого виборчого бюро столичного регіону Брюсселю.
Голова Центральної виборчої комісії Ярослав Давидович зустрівся також з Постійним представником України при ЄС Р.Шпеком.
Крім того, члени делегації взяли участь у брифінгу щодо новітніх виборчих технологій, організованому компанією ZETES, яка виграла тендер на розробку системи обліку ідентифікаційних карток населення Бельгії, а також отримала перемогу в тендері на створення національного реєстру населення Республіки Конго. Компанія є лідером надання таких послуг у Бельгії.
Зустрічі, бесіди й активні дискусії дали можливість українським організаторам виборів детальніше ознайомитися з особливостями електронної методики голосування й підрахунку голосів.
Зокрема, у Королівстві Бельгія рішення про застосування у визначених виборчих округах, виборчих кантонах чи комунах автоматизованої системи голосування під час проведення виборів може прийняти Король своїм наказом, обговореним у Раді міністрів.
У такому разі автоматизована система голосування застосовується при проведенні виборів до органів управління всіма комунами, що належать до складу визначених виборчих кантонів.
Автоматизована система голосування на виборчих дільницях включає в себе одну електронну урну, а також одну або декілька машин для голосування, кожна з яких обладнана дисплеєм, пристроєм зчитування та реєстрації магнітних карток і оптичним олівцем.
Автоматизовані системи голосування й електронні системи підрахунку голосів, а також програмне забезпечення повинні відповідати визначеним Королем загальним положенням щодо сумісності, якими забезпечуються надійність і безпека систем, а також таємниця голосування. Таку сумісність визначає міністр внутрішніх справ на основі висновку Колегією експертів.
Електронні системи перебувають у власності комуни, при цьому електронні системи підрахунку голосів виборчого кантону є власністю головної комуни кантону.
Міністр внутрішніх справ забезпечує розробку програмного забезпечення для проведення виборів. Крім того, коди системи захисту, індивідуальні магнітні картки та носії також надаються міністром внутрішніх справ чи його заступником під час кожних виборів.
Кожна кабіна для голосування виборчої дільниці обладнується машиною для голосування. Перед тим, як увійти до кабіни для голосування, виборець отримує у голови виборчої комісії або члена комісії, призначеного останнім, магнітну картку, попередньо активовану головою або членом комісії за допомогою електронної урни.
Аби проголосувати, виборець спочатку вводить магнітну картку в спеціальну щілину в пристрої для зчитування та реєстрації карток машини для голосування.
За допомогою оптичного олівця виборець позначає список, який він обирає. Він також може залишити бюлетень незаповненим, це означатиме, що виборець не віддає свого голосу за жоден з поданих списків.
Використання автоматизованої системи голосування та підрахунку голосів коштує на 1,5 євро дорожче, ніж використання традиційних процедур голосування.
Колегія експертів є органом, що здійснює контроль за використанням і належним функціонуванням комплексу автоматизованих систем голосування та підрахунку голосів, а також виконанням процедур виробництва, розподілу та використання апаратного та програмного забезпечення й електронних носіїв.
Експерти отримують від міністра внутрішніх справ обладнання та всі дані, документацію й інформацію, необхідні для здійснення контролю за автоматизованими системами голосування та підрахунку голосів. Зокрема, вони можуть перевіряти надійність програмного забезпечення машин для голосування, точність запису голосів, поданих за допомогою магнітних карток, точність реєстрації голосів електронними урнами, а також точність підрахунку й оптичного зчитування голосів.
Прикметно, що під час цієї роботи експерти повинні зберігати таємницю. Будь-яке розголошення відповідної інформації карається згідно з Кримінальним кодексом.
Експерти здійснюють контроль за 40 днів до виборів, у день виборів і після виборів до моменту надання експертного висновку.
Експертний висновок може містити аналіз і рекомендації стосовно використання того чи іншого апаратного та програмного забезпечення.
Одержану внаслідок обміну досвідом інформацію фахівці Центральної виборчої комісії тепер аналізують щодо можливості застосування елементів автоматизованої системи голосування в ході організації виборів в Україні.
Як уже повідомлялось, крім представників Центрвиборчкому, в робочій поїздці взяли участь народні депутати України, працівники Апарату Верховної Ради України та співробітники офісу Координатора проектів ОБСЄ в Україні.
Відділ взаємодії із засобами масової інформації
Секретаріату Центральної виборчої комісії
30.01.2007 р.