Сьогодні виповнюється 13 років від початку функціонування АІКС "Державний реєстр виборців "

У лютому 2007 року був підписаний Закон України "Про Державний реєстр виборців", відповідно до якого Центральна виборча комісія стала розпорядником ДРВ. І вже наприкінці вересня 2009 року було введено в експлуатацію автоматизовану інформаційно-телекомунікаційну систему "Державний реєстр виборців", яка у серпні 2011 року трансформувалася в автоматизовану інформаційно-комунікаційну систему (АІКС).

За 13 років свого функціонування Реєстр пройшов продуктивний шлях становлення і розвитку, насамперед, технологічного. Відтак ефективно виконувалися і основні завдання: ведення персоніфікованого обліку виборців та складання списків виборців для проведення загальнонаціональних і місцевих виборів.

Сьогодні від Служби розпорядника ДРВ Секретаріату ЦВК вибудована чітка вертикаль, до якої входять 27 регіональних органів адміністрування Реєстру (2 тимчасово не працюють) та 411 органів ведення ДРВ (77 тимчасово не працюють). Саме на останніх покладено головний тягар практичної роботи.

Так, щомісяця до відділів ведення ДРВ подається близько 25 тис. відомостей періодичного поновлення бази даних Реєстру, що містить понад 300 тис. записів від майже 6 тис. суб᾿єктів. Загалом з початку існування ДРВ було опрацьовано понад 65,9 млн записів у понад 3,8 млн відомостей. За цей час вказані відділи співпрацювали з понад 32,3 тис. суб᾿єктами подання відомостей. Окрім того, до органів ведення звернулося понад 4,05 млн виборців із заявами щодо включення до Реєстру, зміни ідентифікаційних даних, виборчої адреси.

Також за роки функціонування ДРВ під час проведення загальнонаціональних та місцевих виборів було виготовлено 365 685 списків виборців.

Цікавий і такий факт. На виконання Закону України "Про засудження тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їхньої символіки" в адресному реєстрі було перейменовано 1 115 населених пунктів (3,7 % від їх загальної кількості в країні). Це своєю чергою призвело до змін в Реєстрі понад 3,6 млн виборчих адрес (10%) та понад 2,9 млн місць народження (8 %). А через зміну назв вулиць, провулків, проспектів, майданів тощо відділам ведення довелося внести зміни до виборчих адрес понад 6,7 млн (19 %) виборців.

"Ще одне важливе завдання, покладене на органи ведення ДРВ, полягає у виготовленні ними під час виборчих процесів іменних запрошень на основі даних Реєстру. Це дає змогу практично унеможливити помилки (на відміну від ручного заповнення) та суттєво зменшити навантаження на дільничні виборчі комісії. Окрім того, виборці отримують можливість перевірити свої персональні дані без відвідання виборчих дільниць", – розповідає керівник Служби розпорядника Державного реєстру виборців Секретаріату Комісії Олександр Стельмах.

Завдяки можливостям, які з᾿явилися у ЦВК із започаткуванням ДРВ, був створений реєстр виборчих дільниць. Він підтримується в актуальному стані незалежно від дати проведення виборів.

Також розроблене програмне забезпечення для зчитування та роботи з даними, що містять паспорти у формі пластикової картки. Відтак відділи ведення Реєстру забезпечені кардрідерами для зчитування інформації з ID-карток.

У серпні 2011 року в ДРВ з᾿явився і свій інформаційний ресурс у мережі Інтернет. За цей час сайт Реєстру відвідали близько 6,5 млн осіб, половина з яких скористалися особистим кабінетом виборця. До речі, цей кабінет дає можливість виборцю перевірити його включення до Реєстру, отримати інформацію про виборчі дільниці, утворені на постійній основі, а також переглянути всі виборчі кампанії, в яких він може взяти участь. Окрім того, виборець може подати звернення або запит за електронним підписом та отримати інформацію, що оприлюднюється у формі відкритих даних.

За період роботи кабінету було сформовано 203 тис. запитів у базі даних Реєстру. Це насамперед звернення щодо включення до ДРВ, внесення змін до ідентифікаційних даних та виборчої адреси, невірних даних у Реєстрі іншої особи тощо.

Важливе значення має й захист інформаційних ресурсів. Тож свого часу була створена потужна комплексна система захисту інформації АІКС "Державний реєстр виборців". Наразі в Службі розпорядника ДРВ враховують сучасні виклики в цьому напрямі та працюють над оновленням відповідної інфраструктури, а також впровадженням сучасних засобів захисту інформації. До речі, за час функціонування зазначеної автоматизованої системи було виявлено та знешкоджено понад 25 тис. вірусів.

"Ми продовжуємо розвиватися, впроваджуючи технологічні новації. Зокрема, йдеться про створення підсистеми обміну даними в електронному вигляді з іншими державними інформаційними системами. Також серед ключових напрямів – використання електронного цифрового підпису для отримання звернень чи запитів від виборців та відомостей періодичного поновлення від відповідних суб᾿єктів", – зазначає керівник Служби розпорядника Державного реєстру виборців Секретаріату Комісії.

На сьогодні з початком широкомасштабної агресії рф проти України на час дії воєнного стану ЦВК була змушена припинити функціонування АІКС. Відповідна постанова Комісії була ухвалена 24 лютого 2022 року з метою захисту цілісності бази даних ДРВ, забезпечення захисту персональних даних, що зберігаються у цій базі. А також захисту Реєстру від несанкціонованого доступу, незаконного використання, копіювання, спотворення, знищення його даних та забезпечення кіберзахисту.

На цей же час припинено ведення Реєстру відповідними органами ДРВ. Своєю чергою Служба розпорядника організувала роботу щодо захисту цілісності бази даних Реєстру, його апаратного та програмного забезпечення.

"Попри нинішню ситуацію, активно опрацьовуємо плани на майбутнє. Зокрема, передбачаємо перехід на централізоване отримання інформації щодо актуалізації даних Реєстру. В перспективі також можливе застосування електронних списків виборців замість паперових.

Словом, Державний реєстр виборців й надалі доводитиме, що є однією із найточніших систем обліку виборців у світі, про що неодноразово заявляли відповідні фахівці, зокрема, й наші міжнародні партнери", – наголосив Олександр Стельмах.

Пресслужба
Секретаріату Комісії