6 березня Голова Центральної виборчої комісії Ярослав Давидович зустрівся з представницькою делегацією Моніторингового комітету Парламентської асамблеї Ради Європи (ПАРЄ) у складі співдоповідачів Моніторингового комітету ПАРЄ Ренате Вольвенд і Ханне Северінсен та секретаря цього комітету Іві-Тріін Одратс на їх прохання.

Керівник Центрвиборчкому привітав гостей і зазначив, що з пані Вольвенд і пані Северинсен він уже мав приємність спілкуватись минулого року під час виборчої кампанії 2006 року. Ярослав Давидович також подякував їм за високу оцінку організації і проведення виборів народних депутатів України в 2006 році, яку дали співдоповідачі Моніторингового комітету на цьогорічному засіданні ПАРЄ. Вони назвали парламентські вибори в Україні одним з найбільших досягнень демократії за 2006 рік.

Членів делегації ПАРЄ цікавили, зокрема, питання конституційних підстав, а також доцільності та можливості проведення в Україні позачергових парламентських виборів, щодо необхідності яких останнім часом висловлюється низка політичних сил.

Я.В. Давидович відзначив, що питання доцільності позачергових виборів народних депутатів України носить політичний характер, тож давати цьому оцінку він як керівник правозастосовної організації вважає не зовсім коректним. Він нагадав, що підстави, керуючись якими, Президент може призначити позачергові вибори до Верховної Ради України, чітко визначені в Конституції України. Тож приймати таке рішення – прерогатива інших гілок влади.

У той же час Голова Центрвиборчкому окреслив коло проблем, з якими доведеться зіткнутись організаторам у разі призначення дострокових виборів. Він констатував, що стаття 102 Закону України "Про вибори народних депутатів України", на жаль, не охоплює всіх виборчих процедур, які необхідно буде здійснити, тому для оптимізації процесу необхідно внести до чинного Закону низку змін і доповнень.

Серед першочергових проблем, які потребуватимуть невідкладного вирішення у разі реальної можливості проведення дочасних парламентських виборів, Я.В. Давидович назвав фінансову – адже чинний Закон не дає Кабінетові Міністрів України повноважень використати на ці цілі кошти резервного фонду Уряду, а в разі оголошення таких виборів парламент автоматично припиняє свою роботу в режимі пленарних засідань, тому внести необхідні зміни до Закону про Державний бюджет України на 2006 рік буде неможливо.

Не врегульовано статтею 102 також питання складання списків виборців або ж використання тих списків, які були складені для проведення виборів народних депутатів України у березні 2006 року. Якщо Центральна виборча комісія вважатиме за можливе використовувати наявні списки 2006 року, то її можуть звинуватити у неправомірному тлумаченні Закону, а отже, це може бути визнане незаконним.

Такі ж правові наслідки, зазначив Я. Давидович, може тягти за собою визначення кількісного складу окружних і дільничних виборчих комісій – чинне законодавство визначає, що формуватись такі комісії мають за поданнями партій (блоків), що представлені партійними фракціями у поточному складі верховної Ради України, але питання щодо кількості осіб від кожної з партій не врегульоване.

Законом не підтверджено і не скасовано при проведенні позачергових виборів права здійснення суб’єктами виборчого процесу передвиборної агітації за рахунок коштів державного бюджету. З огляду на стислі строки проведення кампанії також не зрозуміло, як застосовувати норму про повторне подання політичними партіями і виборчими блоками документів, необхідних для їх реєстрації. Надзвичайно складно буде також вкластись у визначений 14-денний термін і в питанні виготовлення виборчих бюлетенів – адже цю документацію суворої звітності виготовляє одне спеціалізоване підприємство, на ній має бути відповідна нумерація, тож виробничий процес вимагає значно тривалішого часу. І це, відзначив Голова Центрвиборчкому, тільки основні проблеми, є низка менш суттєвих, але вони теж потребують законодавчого урегулювання.

У той же час, зауважив Ярослав Давидович, окремі з цих проблем могли б бути урегульовані в інший спосіб – підготовкою відповідних роз’яснень самою Центральною виборчою комісією. Фаховий рівень членів Комісії та працівників її Секретаріату дає підстави для такого твердження, заявив він, але за нинішньої політичної ситуації очікувати, що на це буде згода політичних сил, малоймовірно.

Учасники зустрічі обговорили також низку інших питань стосовно вдосконалення виборчого законодавства в Україні.

Відділ взаємодії із засобами масової інформації
Секретаріату Центральної виборчої комісії

06.03.2007 р.